Tomorrow’s Outlook - A Voice Unheard

Tomorrow’s Outlook - A Voice Unheard

Label : Battlegod Productions | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het Noorse Tomorrow’s Outlook is een band/project van songwriter Trond Nicolaisen, bassist Andreas Stenseth en gitarist Øystein Hanssen, opgericht in 2007. In 2012 verscheen het debuut ‘34613’ waarop men naast gastinstrumentalisten de vocale hoofdrollen aan Mike Gorham (o.a. ex-Heir Apparent) en Scott Oliva (o.a. Revenance) had gegeven. Alhoewel die plaat zeker haar momenten had, was deze niet meer dan een redelijke progressieve power metal album. Het album viel bij mij door de mand vooral door diens langdradig, en daardoor iets saai karakter.

Onlangs kwamen de heren met de opvolger, ‘A Voice Unheard’, en ik moet zeggen dat het album mij aangenaam heeft verrast. Op songwriting niveau heeft men in ieder geval enorme vooruitgang geboekt. Vooral de opwinding, maar ook de afwisseling die ik op het debuut heel erg miste is hier veel meer aanwezig. ‘A Voice Unheard’ is een conceptalbum geworden over het einde van de wereld. Nou geeft ik weinig om het verhaal, maar de heren hebben wel dat duister gevoel en sfeer die je je bij een dergelijk scenario kan voorstellen goed kunnen vertolken met hun melodieuze, progressieve power metalklanken. De heren komen regelmatig met sterke riffs en aanstekelijke melodieën en krijgen het over het algemeen goed voor mekaar om je bij de les te houden. Tijdens de langzamere en meer progressieve stukken dreigt de aandacht wel enigszins te verslappen, maar dat wordt gelukkig snel gecorrigeerd.

De vocalen worden hier verzorgd door het magnifieke Ralf Scheepers (Primal Fear) en “het Noorse Bruce Dickinson”, Tony Johannessen (Thunderbolt). Nou waren Gorham en Oliva ook geweldige zangers, maar Scheepers en Johannessen zijn toch wel van een heel ander kaliber. De afwisseling tussen het hoge, typische heavy metal stem van Scheepers en het theatrale, ietwat dramatische van Johannessen (die soms inderdaad heel erg in de buurt komt van Bruce Dickinson) zorgen voor een mooi muzikaal contrast. En als dat niet genoeg is krijgen we ook gesproken stukken door acteurs Danny Webb (o.a. Alien 3) en Jamieson Price (ook bekend van de World Of Warcraft games) die het geheel nog een extra dimensie geven.

Zoals gezegd is ‘A Voice Unheard’ een enorme stap vooruit voor Tomorrow’s Outlook en het is duidelijk dat men veel tijd een aandacht in het album heeft gestoken en alles tot in de puntjes heeft uitgewerkt. De productie doet mij denken aan die van Bruce Dickinson’s ‘The Chemical Wedding’, wat met Roy Z (o.a. Bruce Dickinson, Halford, Judas Priest) achter de knoppen ook niet zo gek is. Maar goed, dat betekent dat de plaat heavy en hedendaags klinkt, maar zeker authentiek. Overigens krijgen we naast het eigen materiaal prima uitvoeringen van Dickinson’s ‘Dark Side Of Aquarius’ en ‘Slave To The Evil Force' van Russische legende Aria. Vooral dat eerste valt opvallend goed bij het eigen werk. Alles bij elkaar is ‘A Voice Unheard’ en sterk album die de fans van progressieve, moderne power metal zeker niet zal tegen vallen. Wel moet ik zeggen dat de plaat door diens complex karakter niet meteen indruk maakt en meerdere luisterbeurten nodig heeft om zich te openbaren. Maar die tijd en moeite is het zeker waard.