Emerald Sun - Under The Curse Of Silence

Label : Fastball Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het Griekse Emerald Sun volg ik al vanaf hun tweede elpee, ’Escape From Twilight’ en geniet nog altijd van hun voorgaande releases. Vooral de vierde plaat ’Metal Dome’ vindt eens in de zoveel tijd haar weg naar mijn speler. Ik was dan ook erg enthousiast over de nieuwe elpee, ‘Under The Curse Of Silence’, en ben opnieuw niet teleurgesteld. De band is namelijk geen millimeter afgeweken van hun sound en stijl en speelt nog altijd heerlijk clichématige melodieuze power metal.

Vanaf de opener ‘Kill Or Be Killed’ is het wederom meteen feest met de “feelgood” tonen die de band altijd heeft gekenmerkt. De namen Helloween, Gamma Ray, Freedom Call, Edguy, Hammerfall, Stratovarius en consoorten komen ook hier regelmatig voorbij, maar ik moet zeggen dat de heren een meer eigen geluid hebben ontwikkeld. Maar wel of geen eigen geluid, de heren hebben simpelweg een tiental prachtige songs afgeleverd die bovendien alle overtuigen. Met de genoemde opener, ‘All As One’, ‘Weakness And Shame’, het prachtige strijdlied ‘Rebel Shout’ en ‘Slaves To Addiction’ bevat de plaat een aantal typische (uptempo) power metallers, die lekker vertrouwd en nostalgisch klinken. Daarnaast hebben we met ‘Carry On’, waarop we hier en daar de geest van Manowar terug horen (hey, hadden zij niet een song met dezelfde titel?) en mijn persoonlijke favoriet ‘Land Of Light’ (een ode aan de band’s vaderland) twee prachtige, langzamere, zware, epische tracks. De stevige stamper ‘Blast’ is een tikkie specialer door het gastoptreden van Peavy Wagner (Rage, Refuge). Zelfs de ballade ‘Journey Of Life’ hoef ik dit keer niet te skippen. Overigens krijgen we van het laatstgenoemde ook een Spaanse versie, maar of dat een echt toegevoegde waarde heeft laat ik maar in het midden. Wat ze op zich wel leuk hebben gedaan, maar van mij absoluut weg had kunnen laten is het Irene Cara cover ‘Fame’. Ach, dat nemen we maar op de koop toe, want voor de rest is ‘Under The Curse Of Silence’ een prima power metal album die op alle fronten dik in orde is en de fans van het genre absoluut goed zal bevallen.