Angel Heart - Angel Heart

Angel Heart - Angel Heart

Label : Mighty Music | Archiveer onder gothic metal

Sjak : Wellicht dat een aantal van onze lezers zich de Noorse band Highland Glory nog kunnen herinneren? Deze heavy metal formatie heeft tot op heden een drietal zeker niet onaardige albums, zijnde ‘From The Cradle To The Brave’ (uit 2003), ‘Forever Endeavour’ (uit 2005) en ‘Twist Of Faith’ (uit 2011), uitgebracht, maar daarna is het angstvallig stil geworden rondom Highland Glory. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat kort na de release van het derde album gitarist/keyboardspeler Lars André Larsen, drummer Morten Færøvig en zangeres Trine Elise Johansen de band hebben verlaten en nu samen met bassist Øystein Aaseby Pederson de nieuwe formatie Angel Heart hebben gevormd en die in mei via Mighty Music hun gelijknamige debuut op de markt brengen.

Angel Heart speelt melodieuze metal met de nodige progressieve invloeden, waarin de hypnotiserende riffs van Larsen en de prima stem van Johansen de belangrijkste elementen zijn. Het openingsnummer ‘Burning Desire’ laat helaas nog niet echt de kracht van de band horen, want dit nummer is zeker niet het beste wat de band te bieden heeft. Dat geldt echter wel voor het prima ‘Run Away With Me’, het heerlijke ‘She Is Strong’, ‘My Spirit Lives On’ en afsluiter ‘Sailing Against The Wind’, waarin met name zangeres Johansen laat horen over een uitstekende stem te beschikken. Op een aantal nummers wordt gebruik gemaakt van violiste Sareeta, die vooral bekend is van haar werk met onder andere Borknagar en Solefald, die met haar bijdrage enorm veel waarde toevoegt aan het totaalplaatje van wat Angel Heart te bieden heeft.

Alle negen aanwezige nummers zijn dusdanig pakkend dat ze al na enkele luisterbeurten niet meer uit je hoofd te krijgen zijn en met name de wat langzamere songs worden zeer smaakvol neergezet. Angel Heart heeft met dit debuutalbum in ieder geval een goede eerste stap gezet en eenieder die sfeervolle, intelligente en goede uitgevoerde melodieuze metal met vrouwelijke vocalen een warm hart toedraagt zal ‘Angel Heart’ zeker kunnen waarderen. Het song materiaal is nog niet onderscheidend genoeg om de band meteen door te laten stoten tot de eredivisie binnen het genre, maar deze debuutplaat laat in ieder geval wel horen dat we hier te maken hebben met zeer ervaren muzikanten die weten hoe ze een goed nummer in elkaar moeten steken. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe deze band zich in de toekomst verder zal gaan ontwikkelen, want ‘Angel Heart’ laat horen dat men zeker over een bovengemiddelde dosis talent beschikt.