Burn The Priest (Lamb Of God) - Legion XXX

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder punk / hardcore

Patrick : In de beginjaren van Lamb of God speelden de leden op het zolderkamertje van Chris Adler en gingen ze door het leven als Burn The Priest. Onder die naam brachten ze in 1999 het gelijknamige album uit. O.a. vanwege de gewijzigde bezetting veranderde het vijftal in hetzelfde jaar de naam Burn The Priest naar Lamb of God. En nu, bijna twintig jaar later, wordt de oude naam weer tevoorschijn gehaald.

Op ‘Legion: XX’ presenteert Burn The Priest een album vol covers, dat teruggrijpt naar de muziek waar de bandleden mee opgroeide: hardcore, punk en cross-over. Dit ‘Legion: XX’ is dan ook geen metal album maar eentje vol intense, rauwe punkgeoriënteerde nummers. Tracks van bands als bijvoorbeeld Agnostic Front, The Accused, Bad Brains en Cro-Mags denderen voorbij. En het resultaat mag er zijn. Vooral het uiterst rauwe ‘Inherit The Earth’, ‘Kerosine’ het pompende ‘Jesus Built My Hotrod’ en ‘Dine Alone’ springen er voor mij persoonlijk uit. De uitvoeringen zijn stuk voor stuk enorm strak en de intensiteit spat ervan af. Voeg daar het plezier dat de leden in het spelen van de tracks hebben aan toe en het mag duidelijk zijn dat ‘Legion: XX’ een vermakelijk album is.

Teruggrijpend naar de naam en muziek die de band oorspronkelijk inspireerde, klinkt Burn The Priest op ‘Legion XX’ rauwer en intenser als ooit tevoren. Voor de fans van Lamb of God waarschijnlijk prima vermaak tot het vijftal onder de gebruikelijke naam terugkeert uit hun ‘hiatus’, voor de liefhebbers van rauwe punk rock een feest der herkenning.

‘Legion: XX’ track list:
Inherit The Earth (The Accused)
Honey Bucket (Melvins)