Fractal Gates - The Light That Shines

Fractal Gates - The Light That Shines

Label : Rain Without End Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : ‘The Light That Shines’ is het derde - ik tel het live album ‘Live in Paris’ uit 2015 gemakshalve even niet mee - album van het Franse Fractal Gates. Het vijftal onder leiding van Stéphane Peudupin (Ex-Inborn Suffering, Ex-Lethian Dream) en Sébastien Pierre (Enshine, Cold Insight, Ex-Inborn Suffering) presenteerde zich op de voorgaande albums met atmosferische melodieuze death

De muzikale benadering op het nieuwe album onderscheidt zich nauwelijks van die op voorganger ‘Beyond The Self’: melodieuze death, wat doom invloeden en een dikke laag keyboards, waarmee veel nadruk wordt gelegd op een atmosferische laag. Elementen van eerdere albums, zoals pakkende melodielijnen, progressieve elementen, boeiende riffs, een diepe grunt, verrassende wendingen, zwaarte, sfeer en complexiteit, kom je ook nu weer volop tegen. Dit wordt verpakt in dertien boeiende tracks, al gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat drie van de dertien tracks meer muzikale tussenstukken zijn. Ja, dat was op het vorige album ook zo en de parallellen daarmee zijn dan ook wel erg duidelijk aanwezig. Alleen al omdat de intermezzo’s dezelfde naam (maar ander nummer, duh!) hebben als die op de vorige albums. En ook nu is het album gemixed en gemastered door niemand minder dan Dan Swanö, al laat hij dit keer een bijdrage d.m.v. zuivere vocalen achterwege. Gastrollen zijn deze keer toebedeeld aan Ben Ellis (Scar Symmetry) op ‘Arise’, Jérôme Boumendil op ‘Chasing The Line’ en Jari Lindholm (Enshine, Ex-Atoma, Ex-Slumber) op ‘The Light That Shines’. De bandleden zijn stuk voor stuk liefhebbers van sciencefiction en tekstueel richt het album zich dan ook op de toekomst, bewustzijn en zelfbewustzijn, het onbekende, de pracht van het universum en mogelijke buitenaardse ontmoetingen.

Ook het derde album is een prima album geworden, dat vol staat met sfeerrijke melodieuze death. De overeenkomsten met het vorige album zijn wel erg groot, maar dat zal de liefhebbers toch een zorg zijn omdat ‘The Ligt That Shines’ garant staat voor het nodige luisterplezier.