Liv Sin - Inverted

Liv Sin - Inverted

Label : Despotz | Archiveer onder alternative / pop

Bart M. : Ik las in de bijhorende literatuur dat Liv Sin een extreme metal formatie uit Zweden is, dus toen ik vol verwachting hun EP 'Inverted' opzette dacht ik in eerste instantie dat ik de verkeerde demo had ontvangen. Dit klinkt niet als metal! Toen ik de band wat verder bestudeerde en hun debuutalbum 'Follow Me' tegenkwam en luisterde wist ik, ja, deze is zeker wel metal, en in tegenstelling tot sommige van de "sensaties" waar we van horen is dit echt wel meer dan okay. Dat gezegd hebbende, 'Inverted' is wel echt het tegenovergestelde van dat!

In principe was het idee om een akoestische EP uit te brengen, maar in de loop van het hele proces is er toch net iets anders van terecht gekomen. Persoonlijk ben ik daar erg blij mee, maar dat komt omdat ik vrij slechte ervaringen heb met akoestische zaken. Wat we voorgeschoteld krijgen zijn drie nummers, waarvan één nieuw is ('Devil's Plaything') en waarvan twee rustigere versies zijn van nummers die we al kennen ('Black Souls' en 'Killing Ourselves To Live'). Normaal horen we zangeres Liv Jagrell met een vrij agressief stemgeluid de nummers doorwerken, maar hier laat ze een veel meer ingetogen geluid horen, iets wat haar ook goed af gaat. De muziek past zich hierop aan en klinkt erg popachtig, met hier en daar een fijne mineur, zodat de niet al te vrolijke teksten goed tot hun recht komen. Een gewaagde, maar zeer geslaagde EP. Als je een metal-purist bent dan zul je hier niet veel aanvinden, maar als je wel houdt van bands die ook eens wat anders proberen is dit echt een aanrader.