Mother Bass - Mother Bass

Mother Bass - Mother Bass

Label : Freya Records | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Een viermansformatie uit eigen land. In de klassieke bezetting zang, gitaar, bass en drums. Met vier muzikanten die al een paar jaar meedraaien in de muziek, in bands als Armed Cloud en Ernst van Aaken Band. En die elkaar sinds 2015 gevonden hebben onder de naam Mother Bass. Tot dusver niets raars aan de hand, toch? Helaas verandert dat na het beluisteren van de gelijknamige CD van de vier jonge mannen; dit is simpelweg niet goed genoeg.

Mother Bass leidt in hoge mate aan het ‘net niet-syndroom’. De zang van Daan Dekker is (net) niet goed genoeg. Hij zingt wel maar tegelijkertijd komt er niets van wat hij zingt bij je binnen. Hij mist eigenlijk alles voor een aantrekkelijke stem: warmte, souplesse, kracht en bereik. De instrumentatie van de drie andere heren is vrij clichématig en dat is een understatement. Geen enkele keer ben ik onder de indruk geraakt van een riff, een solo, een break, of iets anders wat tot de verbeelding zou kunnen spreken. Tot overmaat van ramp is het songmateriaal ook niet van een behoorlijk niveau. Vrij obligaat, vrij nietszeggend, heel vlak. Soms hoor je wat aanzetten tot goede ideeën (‘Silver Spoon’ en vooral de meer ingetogen tracks als ‘Grand Old Town’ en ‘Strangers Once’, al zijn dat ook de nummers waarin Daan Dekker het meest door het ijs zakt), maar het blijft dan steeds beperkt tot flarden goede muziek. En Wouter Bude – die toch bands als Navarone en Orgel Vreten op zijn CV heeft staan – is niet in staat gebleken dit album fatsoenlijk te laten klinken: het album klinkt alsof het met amateuristische apparatuur is opgenomen in de oefenruimte van de mannen. Dat de band het in hun hoofd haalt om bands als Soundgarden en King Crimson te noemen als referenties qua sound is natuurlijk lachwekkend. Om niet te zeggen ridicuul. Dan kan ik je als muzikant niet meer serieus nemen.