Black Book Lodge - Steeple And Spire

Black Book Lodge - Steeple And Spire

Label : Mighty Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Bart M. : Al drie jaar na hun vorige album brengt Black Book Lodge nu hun derde hoofdstuk uit, genaamd 'Steeple And Spire'. In 2013 verscheen 'Tundra', daarna in 2015 'Entering Another Measure' en nu deze, waarvan zanger en gitarist Ronny Jønsson vermeldt dat het tijd werd dat ze de luisteraar ook eens een wat lichtere kant van het leven wilde laten horen en zien. Hij geeft aan dat de vorige albums landschappen weergaven van besneeuwde bossen en bergen en dat op dit album de sneeuw is weg gesmolten en er ruimte is om te genieten van de zon en te reflecteren op een positievere kant van het leven.

En er wordt heel wat af gereflecteerd op 'Steeple And Spire'. Zodra je de plaat opzet wordt je vrijwel meteen gestort in een storm van geluid die wordt afgewisseld, om in thema te blijven, met kalmere winden en rustigere wateren. Ik was erg onder de indruk toen ik de eerste twee nummers ('Weightless Now Pt I & II', titels die erg Anathema-achtig aanvoelen, ook al hebben zij zeker geen alleenrecht op het onderverdelen van nummers) achter de kiezen had. Dit klinkt als lekkere, donkere rock met een klein laagje Muse er overheen. De muziek weet met het stemgeluid van Ronny en de ietwat humeurige muzikale invulling precies de juiste snaren te raken.

Daarna begint het toch een klein beetje bergafwaarts te gaan. En als er geen sneeuw ligt dan gaat dat altijd vrij hobbelig. Er blijft nog steeds van alles gebeuren en er wordt erg veel geëxperimenteerd en een heleboel door elkaar gehusseld waardoor dit album erg duidelijk een prog-rock album is. En dat is helemaal niet erg, ware het niet dat het me aan zoveel dingen doet denken die ik al eerder heb gehoord. Met name de verschillende projecten van Neal Morse lijk ik hierin te herkennen. Begrijp me niet verkeerd, het is absoluut geen imitatie, maar erg vernieuwend klinkt het niet. Black Book Lodge durft ondanks het bovengezegde zijn eigen gang te gaan, wat soms ontaardt in wat langdradige passages, zowel vocaal als muzikaal, maar soms ook tot interessante kippenvel-momentjes. Eindoordeel: een fijne plaat, maar er mag wat vaker meer verrassend uit de hoek gekomen worden en wellicht iets meer vocale variatie.