Weend'ô - Time Of Awakening

Weend'ô - Time Of Awakening

Label : Sonic Age Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Het zijn vaak onbekende bands die je het meeste weten te verassen. Van de grote namen verwacht je toch snel erg veel, en valt dan ook snel tegen, maar van de kleine namen verwacht je niets waardoor het extra leuk is als het dan wél iets blijkt te zijn. Weend'ô is vandaag de onbekende band die een leuke verassing voor ons in petto heeft. De band begon al tien jaar geleden, maar het eerste werk kwam pas uit in 2012 onder de naam ‘You Need To Know Yourself’. Een jaar later verscheen ook nog een live DVD met daarop een live optreden met akoestische vertolkingen van de liedjes op het eerder verschenen album. Daarna brengt de band een periode niets uit, maar dit jaar, zes jaar na het debuutalbum, komt de band terug met de opvolger, ‘Time Of Awakening’. Als recensie-schrijver krijg je nu eenmaal vaker platen in handen die niet zo heel sterk zijn. Met de nieuwe plaat van Weend'ô heb ik gelukkig wel een sterke plaat in handen.

Het album bestaat eigenlijk uit drie liedjes, het begint met ‘Time Of Awakening’, wat uit drie losse delen bestaat, gevolgd door ‘Angel Dust’, die ook als radio editie op de plaat staat, en als laatste ‘Elea’, welke is opgedeeld in twee delen. Bij elkaar is de plaat drieënveertig minuten lang en dat vind ik eerlijk gezegd wel een beetje aan de korte kant voor een volwaardige CD. Daarnaast had ik ook liever gezien dat de opgesplitste nummers als geheel op plaat zouden staan. Goed, uiteindelijk gaat het natuurlijk om de liedjes zelf en niet om de verpakking. De band speelt progressieve rock met af en toe wat lichte metal, maar ze doen het wel volledig op eigen wijze en proberen niemand te imiteren. Toch doet de muziek mij sterk denken aan wat Lesoir en Golden Caves doen, dit komt ook doordat het stemgeluid en de zanglijnen van zangeres Laetitia wel wat weghebben van Romy Ouwerkerk (Golden Caves) en, in mindere mate, Maartje Meessen (Lesoir). Dit is absoluut als compliment bedoeld want ik vind beide bands erg interessant. Ook muzikaal kan ik de vergelijking leggen met de andere twee bands, rustige passages met focus op melodie staat centraal maar op cruciale momenten wordt de metal-kraan even op een kiertje opengezet voor wat kleinschalig headbang werk. De composities zijn sterk, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ‘Time Of Awakening’, als geheel, het beste werk op het album is, de andere twee nummers zijn nét iets minder onderscheidend. Muzikaal is de band het meeste interessant wanneer gitarist Térence, drummer Nathanael, en bassist Max het gas iets open gooien en coole doch creatieve riffs spelen. Vooral in contrast met de rustige passages. Ook het Piano spel van Laetitia is noemenswaardig, vooral het tweede deel van ‘Time Of Awakening’ is erg mooi om naar te luisteren. Ook de productie klinkt trouwens goed, zeker niet onbelangrijk!

Er is helaas ook een puntje van kritiek. Ik heb geen flauw idee wat zangeres Laetitia zingt als ik de teksten er niet bij zou houden. Het probleem is dat de articulatie én uitspraak gewoon slecht zijn. Dat vind ik zo ontzettend jammer, hierdoor is het zo veel moeilijker om mee te kunnen zingen en blijft het wat minder goed hangen. Dit vind ik dermate storend dat ik vijf punten van de totale score af haal. ‘Time Of Awakening’ is wel een plaat waarop Weend'ô een duidelijk visitekaartje afgeeft, ik hoop dan ook van harte dat deze band wat fans zal scharen, dan verdienen ze zeker. Voor eenieder die progressieve rock leuk vind en graag iets nieuws wilt horen, Weend'ô is wat je zoekt!