Secret Society - The Induction

Secret Society - The Induction

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Mini-CD

Wim R. : Die Zweden houden wel van een beetje geheimzinnig gedoe. Waar Ghost een aantal nameless ghouls heeft rondlopen, is Secret Society een project waarvan alleen de zangers bij naam bekend zijn. Alles is onder toezicht van King Diamond gitarist Andy Laroque op geweldige wijze ingeblikt. De sound van deze EP staat als een huis. Volgens de bio heeft de band (of persoon, we weten ’t niet…), anderhalf jaar de tijd genomen om de vijf songs te schrijven voor ‘The Induction’. En dat hoor je, alle vijf nummers zijn goed gecomponeerd en overtuigend.

Voormalig Metal Church zanger Ronnie Munroe mag met ‘Broken Crutch’ het spits afbijten en vol overtuiging knauwt, blaast en gilt hij ons toe, ondersteund door een geweldige muzikale achtergrond. Judas Priest á la ‘Painkiller’ komt als vergelijking naar voren. Qua kwaliteit kan dit nummer zich hier zeker mee meten. Bij het volgende nummer komen we een zanger tegen die je niet zo direct zou verwachten bij een band die power metal speelt zoals Secret Society doet. De persoon in kwestie is Paul Sabu, die toch meer bekend is als componist en muzikant/zanger in het AOR genre. Hij slaat zich met verve door het nummer heen. Sabu is overigens de vocale rode draad aangezien hij in elk van de vijf nummers een vocale bijdrage levert. ‘Broken By Design’ is een heerlijk log en meeslepend nummer. De toevoeging van toetsen geeft het nummer nog een beetje extra onheilspellend tintje mee. De zang komt voor rekening van Joe Basketts (Shy/Tony Mills). Deze Engelsman heeft zeker potentie om het ver te kunnen schoppen. Afsluiter ‘Waysted’ is weer een ouderwets heavy metal feestje, waar Troy Norr (Coldsteel, Them) de vocalen waarneemt.

Een prettige verrassing deze EP, die zeker naar meer smaakt. Hoe en of Secret Society zich ook live kan of zal presenteren? Met vier verschillende zangers en het anoniem blijven van de personen die achter Secret Society zitten, wordt dat nog een ingewikkeld klusje. Maar als Secret Society besluit alleen platen uit te brengen en het kwaliteitsniveau van deze EP gehandhaafd blijft, vind ik het ook prima hoor.