Nekrokraft - Servants

Nekrokraft - Servants

Label : The Sign | Archiveer onder black metal

Elisabeth : Na het debuut in 2016 mogen wij dit jaar het tweede full-length album van de blackened thrash metal formatie Nekrokraft verwelkomen. Opgericht werd dit Zweedse combo in 2012 en wat als soort van ‘Schnappsidee’ van onder andere zanger Angst (die menig metalfan zeker al door Witchery een begrip zou kunnen zijn) begon, ontwikkelde zich dan toch snel tot een serieus te nemen project. Want één ding kan ik direct na de eerste seconden verzekeren; de kwaliteit is ten opzichte van eerder gepubliceerd materiaal zo dermate gestegen dat je toch wel even kijken moet of het toch daadwerkelijk dezelfde band is. Dit is gewoon zo veel strakker, agressiever en pakkender als alles wat ik tot nu toe van deze vijf zweden gehoord heb.

Nekrokraft luiden ‘Servants‘ dan ook met een waarlijke aanval op je oren in, en even een goed gemeend tip vooraf: zet je stereo maar beter niet te hard op als je dit album voor het eerst op gaat zetten, want in mijn geval ging ik van de schrik bijna door het dak van mijn auto. Geen kitscherig, overbodig intro. Dit gaat gewoon van 0 naar 380! Hartverscheurend geschreeuw, krijsende gitaren en een ongelofelijke drumhagel beelden zo’n overmacht die een ontsnapping bijna onmogelijk maakt, want wat zit er onwijs veel power in. Zelfs melodieën worden zo goed ingevoegd dat deze voor meer kracht zorgen en laten de muziek gelukkig niet te speels klinken en zorgt voor een dramatisch karakter die net niet te mainstream gaat klinken. ‘Servants’ is daardoor vanaf 4 mei ook een leuke aanwinst voor iedereen die goed met atmosferische maar keiharde metal overweg kan.