Psychework - Karelian Hills

Psychework - Karelian Hills

Label : Ranka Kustannus | Archiveer onder heavy / power metal

Vera : Wie herinnert zich nog de Finse heavy metal band Machine Men? Want uit de as van die constellatie is Psychework ontstaan met zanger Antony Parviainen en gitarist J-V Hintikka als motor. In 2016 brachten zij het goed ontvangen debuutalbum ‘The Dragon’s Year’ uit, met diepgaande teksten over de strijd tegen leukemie van de zanger. Na dit zware thema was het een uitdaging om terug een concept vol dramatiek en passie te vinden voor dit tweede album, maar aangezien Antony zich verdiept had in biografieën over personen in WO II is ‘Karelian Hills’ een conceptalbum geworden over de gruwel en dramatische gebeurtenissen tijdens de oorlog in de heuvels van Karelië, een streek waar ook de roots van de zanger liggen.

Psychework speelt progressieve power metal met dramatiek en een vleugje pathos als belangrijke kenmerken. In die optiek kunnen we ze vergelijken met bands als Kamelot en Rhapsody, temeer daar de geladen, gepassioneerde zang van Antony het midden houdt tussen die van Tommy Karevik en Fabio Lione. De aanstekelijke en meeslepende songs worden voorzien van strijkers en symfonische arrangementen, soms met enige koorzang, maar de vette riffs worden nooit ondergesneeuwd. Ja, het is verslavend om te luisteren naar ‘Karelian Hills’ en dat vangt aan met het oersterke ‘Siege’. Na een symfonische intro weerklinken de zelfbewuste riffs en dit wordt verfraaid met geladen zangpartijen. Dramatiek en bombast viert hoogtij, echter zonder in kitsch te vervallen. Ik wed dat je het weltschmerz refrein zo gaat meezingen! ‘Phantom White’ is gebouwd op strakke riffs, een scheurende gitaarsolo weerklinkt en de gevleugelde zang heerst. In ‘Sky Keeps Raining’ krijgen we een vleugje weemoed, terwijl frivole, speelse pianonoten doorheen de compositie dwarrelen. ‘Fury And The Beast’ heeft hupse, dansbare folk melodieën en accordeon op een bedje van power metal, terwijl men ook in langere composities als ‘Karelian Hills’ en afsluiter ‘There Beyond’ de aandacht vast weet te houden en bepaalde fragmenten zich spontaan in je hersenpan nestelen. De pianoballade ‘Fire Still Burns’ is aangrijpend en vervolgens zorgen de vette riffs, catchy rockritmes en verrukkelijke gitaarsolo in ‘Ghost Patrol’ voor het complete plaatje van een album zonder zwakke momenten. Conception (met Roy Khan) mag ook nog even vernoemd worden als referentie, nu deze aangekondigd hebben terug actief te worden. ‘Karelian Hills’ is een feest om naar te luisteren, ondanks het zware thema dat voor meer diepgang zorgt, zonder zich enkel te wenden in miserie. Een band dat NU een doorbraak verdient!