The Mission - Live At Rockpalast

The Mission - Live At Rockpalast

Label : M.I.G. Music | Archiveer onder gothic metal

Wim S. : Het archief van Rockpalast kent geen grenzen. Het bestaat uit een schier eindeloze verzameling live concerten uit de jaren 70, 80, 90 en 00’s. De ene keer volstrekt uniek en/of geweldig, de andere keer niet echt de moeite waard. Maar altijd interessant. En als ik een bijvoeglijk naamwoord zou moeten kiezen om de opnamen van Rockpalast te omschrijven, dan zou ik kiezen voor puur. Zonder al te veel technisch vernuft, zonder opsmuk: gewoon een weergave van een concert zoals het echt was. En dat vind ik wel wat hebben.

Dat geldt ook allemaal weer voor deze release vanuit het onuitputtelijke archief: live opnamen van The Mission op maar liefst 2 CD’s en een DVD. Een concert uit 1990 en eentje uit 1995 welke beiden plaatsvonden in de Phillipshalle in Dusseldorf. Beide concerten blinken niet uit in een geweldig geluid maar ze klinken vooral erg puur. Alsof je erbij bent. Ik ben zelf een groot liefhebber van The Mission en zag de band verschillende keren live spelen. Ik weet dus ook dat de band niet altijd ‘in vorm’ is. Dan spelen ze vooral slordig. Dat geldt een klein beetje voor het optreden uit 1990; het muzikaal gebodene uit 1995 klinkt wat overtuigender moet ik zeggen. Al mis ik bij beide concerten de gitaarpartijen van Simon Winkler (die had de band na de opnamen van ‘Children’ verlaten; hij is overigens later weer teruggekeerd en maakt op dit moment weer onderdeel uit van de band). David Wolfenden (1990) en Mark Thwaite (1995) zijn zeker geen slechte gitaristen, maar ze komen niet in de buurt van de breed uitwaaiderende riffs van Winkler zoals alleen hij dat kan in songs als ‘Beyond The Pale’, ‘Wasteland’ en ‘Tower Of Strength’. Zanger/gitarist Wayne Hussey is de enige constante factor in de historie van de band en ook hij is beter in vorm in 1995, getuige onder andere zijn vocalen in ‘Swoon’. De setlist van beide concerten vertoont nogal wat overlap (dat is wel echt jammer) maar door songs als ‘Swoon’, ‘Heaven Knows’ en ‘Sway’ is de setlist van 1995 interessanter. De DVD is zoals we van Rockpalast opnamen gewend zijn: vrij eenvoudige, sobere opnamen (alles geschoten met drie camera’s) die niet heel veel toevoegen aan de muziek op de CD’s. Voor de liefhebber van de band én voor verzamelaars van het werk van Rockpalast weer een welkome aanvulling.

Meer informatie