Depravity - Evil Upheaval

Depravity - Evil Upheaval

Label : Transcending Obscurity | Archiveer onder death metal / grindcore

Berto : Australië is inmiddels een erkend leverancier geworden van extreme metal bands. Ulcerate, Dawn Of Azazel of Vomitor zijn namen die de nodige lof krijgen toebedeeld. Depravity kan daar ook aan toe worden gevoegd, want hun eerste volledige plaat ‘Evil Upheaval’ is een geweldig album geworden. Het is een schijf die vergelijkingen oproept met Suffocation, Immolation en Incantation zelfs. Het is een album geworden dat ongelooflijk heavy is, maar wel met een oog voor groove, melodie en dynamiek.

‘Insanity Reality’ is een song met gitaarwerk dat je onderbuik binnendringt en daar eitjes legt. Die eitje komen uit gedurende ‘Repugnant’ en in het razende ‘Despondency’. Wat er uiteindelijk uit die eitjes komt is niet helemaal duidelijk, maar het zorgt ervoor dat je de rest van het album niet stil kan blijven zitten en ritmisch gaan lichaamsdelen heen en weer, zonder dat je er controle over hebt. Van extreem fel en oneindig ritmisch tot licht progressief is ‘Evil Upheaval’ een album dat een vergelijking met de grote namen uit het genre aan kan en dan ongetwijfeld soms zelfs beter uit de bus komt. Om qua songwriting bij je eerste album al op dit niveau te zitten is geweldig, het legt alleen wel een grote druk op album nummer twee. Als de band dezelfde creativiteit en durf aan de dag weet te leggen als bij het schrijven van dit album, dan kan het echter niet anders dan een nieuwe knaller worden. Maar eerst maar eens dit ‘Evil Upheaval’ aanschaffen en de band uitnodigen voor een paar festivals deze zomer, want dat verdienen ze.