Engel - Abandon All Hope

Engel - Abandon All Hope

Label : Gain | Archiveer onder death metal / grindcore

Berto : Engel is een Zweedse melodieuze death metal band die een enorme naam voor zichzelf heeft gemaakt met hun laatste vier albums. Ze hebben de gave, zoals veel Scandinavische bands, om melodie te verpakken in een heavy jasje. Op album nummer vijf gaan ze vrolijk verder op dezelfde voet en hebben inmiddels duidelijk het perfecte recept gevonden voor een uitstekend album zonder missers.

Vanaf eerste nummer ‘The Darkest Void’ is het een melodieus feestje. Alle songs hebben een pakkend riff, een lekkere zanglijn en een aanstekelijk gevoel voor ritme. ‘Book Of Lies’ is zelfs zo pakkend dat het strafbaar zou moeten zijn. Gelukkig laat de band ook horen dat ze nog steeds een death metal band kunnen zijn, want ‘As I Fall’ en ‘Buried’ knallen werkelijk uit je speakers. Zanger Mikael Sehlin heeft een fraaie stem die zowel de melodieuze stukken als het grunten goed aan kan en de gitaren van Marcus Sunesson en bandleider Niklas Engelin zijn de rode draad door ieder nummer heen en die zorgen tevens voor de lekkere groove in de meeste nummers. Engel is een band die ieder album weer kwaliteit weet te leveren en dat is weinig bands gegeven. Daarnaast is het een band die een succesformule weigert los te laten en zo de fans in ieder geval niet teleurstelt met een koerswijziging die gedoemd is fans van je te vervreemden (lees je mee, In Flames?) Engel zou eigenlijk een hele grote band moeten zijn, die een grote zaal als de AFAS zou moeten vullen. Wellicht na de release van ‘Abandon All Hope’ dan maar.