Paragon Collapse - The Dawning

Paragon Collapse - The Dawning

Label : Loud Rage Music | Archiveer onder doom metal

Vera : Doom, een vrouw die zingt en viool speelt in een vierkoppige band waarvan haar man de gitarist is, afkomstig uit Roemenië en dit is het debuutalbum ‘The Dawning’. Dat is de eerste informatie die we kunnen sprokkelen, wanneer dit schijfje ons bereikt. Paragon Collapse bestaat nochtans al sinds 2011, maar lag na 2014 drie jaar stil en bracht nooit eerder iets uit. Het koppel Alex en Veronica Lefter is de spil van de band.

Men vergelijkt zich graag met Silent Stream Of Godless Elegy en al is het fijn dat de Tsjechen navolging krijgen, toch steken die veel meer afwisseling in de songs en zijn ze al lang van de traditionele doom zoals dit afgeweken. Maar goed, de zeven lange songs op dit debuut ademen rust en beschouwing uit. Nemen we openingstrack ‘The Endless Dream’ als voorbeeld, dan start dit met mooie, rustige tokkelende gitaren, waar weemoedig viool bijkomt. Na een poosje vallen hardere doom riffs in en weerklinkt de hoge vrouwelijke zang van Veronica. Deze is bedachtzaam en gracieus. Er zijn mooie melodieën op viool en stuwende riffs, maar ook erg melodieuze gitaarsolo’s die in bijna elke song voor knappe momenten zorgen. Alle songs zijn traag, de zang blijft lieflijk en dat gaat in ‘The Stream’ al een beetje te eenzijdig worden, maar voor dromerige zielen die ook van Blackmore’s Night houden is dit te doen. ‘A Whisper Of Destiny’ is instrumentaal, terwijl ‘Nirvana’ baadt in een folkloristische sfeer vanwege de zang. Instrumentaal zijn alle songs opgebouwd rond fraaie tokkelende patronen, een aantal ferme doom riffs en gracieuze leads. Met viool wordt er telkens een verfijnde passage ingebouwd. Het is een zeer bedachtzame plaat, een soort light doom of eerder melancholische melodieuze metal in een traag tempo. Zeker geen death elementen bij Paragon Collapse, want nergens bemerken we rigoureuze uitvallen en dat contrasterende effect missen we wel een beetje.