Perzonal War - Neckdevils Live

Perzonal War - Neckdevils Live

Label : Metalville | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Vera : In 2016 bestond de uiterst sympathieke Duitse band Perzonal War twintig jaar en op het einde van dat jaar werd dit gevierd met een uitgelaten verjaardagsshow in de Kabana in Siegburg. Dit concert – met 29 songs en een duur van ruim twee uur – werd opgenomen en dat wordt nu uitgebracht als eerste live registratie in hun bestaan op DVD/CD. De mannen hebben er waarlijk iets feestelijks van gemaakt, met vele gastmuzikanten en ex-leden die hen op het podium vervoegen. Dit document verzekert je van een fijne avond melodieuze thrash metal!

De band werd opgericht als Personal War door kernleden Matthias ‘Metti’ Zimmer (zang, gitaar) en drummer Martin Buchwalter (tevens befaamd producer in de Gernhart studio). Zij zijn altijd van de partij geweest, terwijl er in de loop der jaren verschillende bassisten en sologitaristen de revue passeerden. De show is rustig en adequaat in beeld gebracht met weinig opsmuk, maar dat strookt met de no nonsense benadering van de mannen. De setlist bevat de bekende songs zowel als nummers die nooit eerder live gebracht werden. Het begint met een aantal songs om warm te draaien waarin het duidelijk wordt waarom de band destijds vooral als kleine broertje van Metallica beschouwd werd. Na vijftig minuten komt er meer leven in de brouwerij, met de eerste gastmuzikanten Arkadius (Suidakra) op gitaar en Sasha Assback (Case Of Carthage) als springerige tweede zanger. Wat volgt is een intieme, mooie akoestische set. Enkel zanger Metti en bassist Björn Kluth op het podium die hier akoestische gitaar speelt in hartstochtelijke versies van ‘Hope Dies Last’, ‘The Same Blood’ en ‘Never Look Back’. De beuk gaat er terug in met punker Gonzo op bas en Dom Fox op drums tijdens ‘Open My World’. Dan is het de beurt aan een herbeleving van oudere constellaties van de band en dit gedeelte mag als een hoogtepunt beschouwd worden. Drie nummers in de bezetting met gitarist Sascha Kerschgens (kort haar, maar verbeten gitarist) en superharige bassist Frank Buchwalter. Sascha blijft nog drie songs langer, maar de bas gaat in handen van Sven Schmoll. Dit is de meest succesvolle bezetting, waarbij de band getekend werd door AFM. Later op de avond komt Viktor Smolski ook nog tijdens ‘Regression Of The Art’ de sterren van de hemel spelen en tijdens de bisnummers worden krakers als ‘Metallizer’, ‘When Time Turns Red’ en het nog steeds bijzonder aanstekelijke ‘5 More Years’ uit de kast gehaald. Het is een feest dat een brede glimlach op je gelaat tovert. De extra’s bestaan uit een interview met huidige en vroegere leden en een clip opgenomen in een grote muziekwinkel voor ‘Dead Man’s Theories’. Op de CD staan zestien songs. Wij klinken op de volgende twintig jaar!