Sevendust - All I See Is War

Sevendust - All I See Is War

Label : Rise Records | Archiveer onder nu metal

Koen W. : Maar liefst vierentwintig jaar draait Sevendust al mee en dat nog steeds met de originele leden van destijds. Als dat geen unicum is? Natuurlijk werden er in het verleden wel wat bezettingswisselingen doorgevoerd maar blijkbaar zit iedereen van weleer nu terug op zijn plaats. Met ‘All I See Is War’ komen ze nu met hun twaalfde studio album uit, waarop meteen blijkt dat de band qua aanpak al jaren lang blijven steken.

Je hoort van die gelikte Amerikaanse rock/metal die van een heel moderne productie is voorzien. Starten doen ze met ‘Dirty’. Een stevig metal nummer waar de warme stem van zanger Lajon Witherspoon geflankeerd wordt door de nodige grunt uithalen op de achtergrond. Jammer genoeg zijn bijlange niet alle nummers van hetzelfde niveau. De band probeert het wel maar het komt er gewoon niet uit. Ondanks alle toevoegingen van gitaarlicks, meerstemmige refreinen, stukken piano en zachtere melodieuze coupletten. ‘Medicated’ is eerder een rocker in combinatie met een semiballad en soms wat stevige riffs erbij. ‘Sickness’ hetzelfde. ‘Cheers’ en ‘Unforgiven’ idem, en eigenlijk is het de blauwdruk voor de hele plaat.Nergens kom je nog iets tegen dat je bij blijft. Eigenlijk is dit het typerende voorbeeld van een album vol met Amerikaanse (metal) rock waar ze daar ze gek van zijn en die er de nodige airplay zullen krijgen. Het is dan ook enkel in hun thuisland dat ze toch wel uitstekende verkoopcijfers bereikt hebben. Gelukkig zijn wij hier in Europa wat kritischer en niet zo gemakkelijk te paaien.