77 - Bright Gloom

77 - Bright Gloom

Label : Century Media | Archiveer onder hardrock / aor

Cor : Het Spaanse ’77 heeft tot nu toe een aantal zeer gewaardeerde albums uitgebracht waarbij ze met het vroege AC/DC werk as uitgangspunt hun muziek op knappe en eigenzinnige manier konden uitbouwen tot hun eigen materiaal. De additionele seventies ingrediënten als Status Quo, Sweet en Thin Lizzy zijn op het nieuwe album in mindere mate hoorbaar. Hiervoor in de plaats is meer aan Black Sabbath en Led Zeppelin invloeden gekomen. Volgens de band is het doel geweest om een meer duister karakter aan de nummers mee te geven; iets dat deels gelukt is.

Direct bij opener ‘Bread & Circus’ is duidelijk dat de band het toch iets anders wil aanpakken; geen pakkende party rock riff en het kauwgumballen sfeertje is al helemaal zoek. De riff en het arrangement proberen een spanning te creëren maar de zang kan als lijzig of regelrecht zeikerig ervaren worden. Dit geld eigenlijk voor het gehele album: vooral qua arrangementen kan er kundig, hoekig en verrassend uit de hoek gekomen worden en terwijl er meer veelzijdig gemusiceerd wordt dan voorheen, kan deze wisselwerking tussen arrangementen en zanglijnen bij sommige luisteraars tot verveling of zelfs lichte irritatie leiden. Ozzy is natuurlijk ook geen geweldig zanger maar hij (en ook bijvoorbeeld Neil Young) kunnen erg gewaardeerd worden om soortgelijke zanglijnen, of komen er in ieder geval mee weg; dit zal niet altijd het geval zijn voor Armand Valeta. Waarom ik dit van bijvoorbeeld bands als Ironbird en Lord Vicar direct pik en van ’77 niet, kan ik niet direct de vinger op leggen, maar ik moet wel zeggen dat mede door waardering van enkele indrukwekkend sterke arrangementen en de kundige (en toch ook wel expressieve) uitvoering hiervan, dit album zeker kan groeien na enige gewenning. Persoonlijk kan ik zowel AC/DC als Black Sabbath heel erg waarderen, maar in eerste instantie apprecieer ik de catchy AC/DC basis net iets meer dan deze duisterder variant.