Iron Angel - Hellbound

Iron Angel - Hellbound

Label : Mighty Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Samen met o.a. Living Death en Angel Dust stond Iron Angel aan de wieg van Duitse speed metal. Onder de naam Iron Angel was men actief in de periode 1983-1986 en bracht met ‘Hellish Crossfire’ en ‘Winds Of War’ twee geweldige albums uit die al jaren een cultstatus hebben. Vooral het debuut is voor vele, waaronder ikzelf, een van de schoolvoorbeelden van speed metal. Gedurende 1997-2007 was men op papier actief, maar verder dan een demo is het gekomen. In 2015 blies zanger/frontman Dirk Schröder, als enige overgebleven originele bandlid, de band nieuw leven in en sindsdien is men gelukkig weer helemaal terug van weggeweest. De band heeft al een reeks succesvolle optredens achter de rug, en getuige te zijn geweest van hun magnifieke performance op het Headbangers Open Air festival in 2015 was het mij in ieder geval duidelijk dat de ijzeren engel niets aan krach heeft ingeboet. Begin volgende maand, maar liefst 32 jaar na hun laatste langspeler, komt de speed metal legende eindelijk met een nieuw album.

De nieuwe line-up en de decennia van afwezigheid hebben gelukkig geen negatieve gevolgen gehad voor de sound en de stijl. ‘Hellbound’ is namelijk op en top Iron Angel en gaat verder waar men in 1986 ophield. Zodra de opener ‘Writings On The Wall’ uit de speakers scheurt lijkt het alsof de afgelopen drie decennia nooit hebben bestaan. Alhoewel de muziek regelrecht uit de tachtiger jaren stampt klinkt deze geen moment gedateerd of oubollig en blaast vele oude en nieuwe collegae met gemak compleet omver. De band klinkt zelfs sterker dan ooit en heeft nog altijd die jeugdige enthousiasme, hoorbare passie voor metal en nog veel meer power dan voorheen. Uiteraard zijn de twee klassieke albums cult en onaantastbaar, maar als je ‘Hellbound’ hoort zijn de composities simpelweg sterker. Schröder’s stem en zangstijl is nog altijd erg herkenbaar. De beste man klinkt echter minder schel dan in zijn jonge jaren, en zingt beter en sterker dan ooit. Wat we hier hebben is een ware metal Walhalla met fantastisch gitaarwerk en ijzersterke, hoogst pakkende riffs, prachtige solo’s en NWOBHM-melodieën, krachtige drums en eveneens erg pakkende zanglijnen. Er zijn simpelweg geen zwakke songs te bekennen hier. Of het nu gaat om typische speed metal knallers zoals de genoemde opener, ‘Judgement Day’, ‘Deliverance In Black’, het adembenemende ‘Purist Of Sin’ en ‘Ministry Of Metal’, stevige knallers zoals het titelnummer en ‘Hell And Back’, de Accept-achtige stamper ‘Carnivore Fleshmob’, de meer traditioneel-getinte ‘Blood And Leather’ of de 80s rocker ‘Waiting For A Miracle’, elke song is een hoogtepunt op zich. Wat echter geen moment uit het oog verloren gaat is power.

Dit is pure METAL! De sound is lekker helder, waardoor het geheel uitstekend tot haar recht komt en van begin tot eind een enorme impact heeft. Godverdomme, ik ben in tijden niet zo fanatiek aan het headbangen geweest. Dit is gewoon een magnifieke traditionele heavy/speed metal plaat die alles heeft wat een echte metal fanaat zich wensen kan. Absoluut één van de beste platen van het jaar tot nu toe. Fans van het oude werk kunnen deze plaat dus gerust in huis halen, maar ook voor old-school (speed) metal freaks en fans van bands zoals Living Death, oude Accept, Angel Dust en Judas Priest en soortgelijke krachtpatsers is ‘Hellbound’ eigenlijk gewoon een must. Hulde!