Ihsahn - Ámr

Ihsahn - Ámr

Label : Candlelight | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Terwijl Vegard Sverre Tveitan alias Ihsahn ook met Emperor nog steeds regelmatig op wereldpodia te bekijken is, heeft de multi getalenteerde Noor een eerbiedwaardige carrière uitgebouwd als soloartiest. In die hoedanigheid is hij met ‘Àmr’ reeds toe aan het zevende studioalbum. En ook de opvolger van het twee jaar terug verschenen ’Arktis’ biedt uiterst lekker progressief edoch heavy voer om je in vast te bijten. Het evenwicht tussen progressieve experimenten en ruwe black metal is mooi aanwezig en de iets meer te behappen composities van vorig album zijn ook hier aanwezig, naast de uitdagende passages.

Zoals steeds is dit een echt soloalbum waarop Ihsahn alles doet, behalve drums. Die vertrouwde hij toe aan Tobias Ørnes Andersen (ex-Leprous) zoals gewoonlijk en Jens Bogren stond in voor de mastering, wat her en der summiere strijkers oplevert. Het album gaat met springerige progtoetsen van start, waarna Ihsahn ruw de titel van ‘Lend Me The Eyes Of The Millennia’ uit zijn strot perst. Een epische uitval met snelle drums leidt naar een zwevende melodie en kalmere instrumentale stukken. De repetitieve riffs van ‘Arcana Imperii’ worden doorklieft door ruwe zang, maar dan klinkt het refrein plots clean en zalvend. Sterke interactie tussen ruwe en cleane zang, met een keur aan progstructuren en een mooie, vurige solo van Opeth’s Fredrik Åkesson als extra. De song ‘Sàmr’ is slepend, met inventieve baspatronen en omfloerste zang. Deze song is helemaal clean en bedachtzaam gezongen en kent op het einde een sensitieve Pink Floydiaanse gitaarsolo. Nadat de dissonante gitaren stompend weerklinken in ‘One Less Enemy’ is de zang hier meestal ruw en wanhopig. Ook bedachtzaam – maar zeer mooi – is ‘Where You Are Lost And I Belong’ met weer enkel cleane zang en een dreigend timbre in de kalme muziek. Rockend vervolgt deze muzikale reis, met jazzy timbre en experimentele keyboards in ‘In Rites Of Passages’. Ook de drie volgende songs kennen een aangename afwisseling van ruwe zang met clean refrein, zodat dit album complexe passages bevat, maar toch een zekere toegankelijkheid heeft. Bovendien zijn de gitaarsolo’s in het catchy ‘Twin Black Angels’ en ‘Wake’ prachtig!

Wie de versie met de bonustrack aanschaft, krijgt het gedicht ‘Alone’ van Edgar Allan Poe cadeau: dertien minuten lang uiterst intens met ruwe stem voorgedragen op een bedje van zwevende keyboards en strijkers. Ihsahn blijft een bijzonder fascinerende artiest met een grote inventiviteit.