Stevie McLaughlin - Toy Empires

Stevie McLaughlin - Toy Empires

Label : Limb Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Wim R. : Stevie McLaughlin is een Ier die als gitarist onderdeel uitmaakt van de band Sandstone. Met deze band heeft hij tot nu toe vier albums uitgebracht. Hiernaast is hij gitarist bij de live optredens van Tim ‘Ripper’ Owens (ex Judas Priest zanger). Nu vond McLaughlin het tijd om zijn eigen muzikale ei te leggen en uit te broeden. Op ‘Toy Empires’ snijdt hij vele facetten van rock en metal aan. Van straight forward rock tot prog geïnspireerde stukken.

Opener ‘Between Life And Death’ is een pittige binnenkomer, waar de keyboards het nummer een progressief randje meegeven. ‘Shadows Alone’ is melodieus van opzet, ingeleid door een mooi piano intro. ‘Apocrypha’ vertoont nog meer prog invloeden met filmische passages door gebruik van de keyboards. Mooi muzikaal avontuurtje van bijna acht minuten. De zangkunsten van McLaughlin zijn zeker acceptabel, maar mogelijk toch het minst getalenteerde deel van McLaughlin, wetende dat de Ier verder zelf het gehele instrumentarium overtuigend verzorgd heeft. Ook als producer staat hij zeker zijn mannetje, alles in zijn eigen home studio bij elkaar gespeeld en geproduceerd. Het gitaarwerk is smaakvol en op geen moment verliest hij de lijn van het nummer uit het oog, wat bij progressieve muziek nog wel eens gebeuren wil; chapeau. Met ‘Straw Men’ keert hij weer terug naar meer traditionele metal/rock. Ook hier weet hij te overtuigen. De man heeft wel degelijk talent als songwriter. ‘Prophetic Skies’ is ook een topper. ‘Chimera’ is lekker heavy met goed gitaarwerk, lekker hoor.

Maar waarom kiezen muzikanten als McLaughlin er voor om ook de zang te verzorgen? Dit album was nog stukken beter geweest als hier een ervaren en kwalitatief betere zanger zijn kunsten had mogen vertonen. Denk niet dat McLaughlin niet kan zingen, dat kan hij wel degelijk. Maar mogelijk valt het meer op omdat het muzikaal en compositorisch van een boven gemiddeld niveau is. Tegenwoordig is de rock en metal wereld toch één groot uitzendbureau? Maar ja, dan moet je wel een vacature plaatsen. Kortom, McLaughlin mag van vast aan een opvolger gaan werken.