Chevalier - A Call To Arms

Chevalier - A Call To Arms

Label : Gates Of Hell Records | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: 12"

Nima : De oude tijden herleven volop en er komen steeds meer interessante bands op de markt die zich richten op de oude tradities en het oud geluid en gevoel. Eén van die interessante bands is het Finse Chevalier, die vorig jaar deze EP in eigen beheer uitbracht. Oorspronkelijk verscheen de EP in digitaal formaat en later op CD (Forgotten Wisdom Productions) en op cassette (Heavy Chains Records). Gates Of Hell komt echter met een vinyluitvoering, wat ideaal is voor dit soort muziek. Ik kende de band voorheen niet en daarom ik ben ze ontzettend dankbaar voor deze (her)uitgave, want godverdomme wat is dit een gave band.

Wat we hier hebben is epische heavy/speed metal die duidelijk beïnvloed is door bands zoals Brocas Helm, Omen, Heavy Load, Cirith Ungol en soortgelijke legendes. Dankzij de vrouwelijke vocalen doet Chevalier ook denken aan bands zoals Messiah Force, ADX, Acid en mede-nieuwkomers Steel Inferno. De muziek van deze dame en heren is echter een stuk sneller en extremer. Alhoewel men met genoeg afwisseling komt is de muziek behoorlijk uptempo en staat vol snelle beats en vooral veel gitaargeweld. De riffs en de gitaarsound doen mij heel erg denken aan Exciter ten tijde van ‘Kill After Kill’. Chevalier is echter veel meer dan dat. We hebben hier namelijk ook de riffs en sfeer van ouderwetse black/thrash (denk daarbij aan bands zoals Deströyer 666 maar ook oude Bathory) en een flinke lading NWOBHM; een combinatie die regelmatig doet denken aan een band zoals Ironsword. Zangeres Emma heeft een mooie, maar ook krachtige stem die (mede dankzij een erg passen effect) een betoverende en epische uitstraling heeft en de muziek iets duisters meegeeft. Het geheel heeft daarnaast een heerlijk ouderwets chaotische charme over zich en lijkt regelrecht uit de tachtiger jaren te komen. Ondanks alles en het feit dat het allemaal niks origineels of vernieuwends is, is het de dame en de heren gelukt om een eigen sound te ontwikkelen, wat de band nog interessanter maakt. Mijn enig punt van kritiek is dat de zang iets harder in de mix had gemogen. Voor de rest is dit een fantastisch product en een absolute aanrader voor fans van epische 80s heavy/speed metal.