Defiatory  - Hades Rising

Defiatory - Hades Rising

Label : Black Lion Productions | Archiveer onder speed / thrash metal

Koen W. : De leden van deze Zweedse thrashband hebben in het verleden al heel wat ervaring opgedaan in de toch wel extremere metal genres. In 2015 werd Defiatory opgericht waarbij vooral werd teruggegaan naar de Bay Area thrash richting in combinatie met Zweedse thrash zoals The Haunted deze maakt. Het debuut verscheen in 2016 met ‘Extinct’. Nu komen ze met de opvolger ‘Hades Rising’. En er mag gerust gezegd worden dat ze hierbij hun geluid geperfectioneerd hebben.

Heel het album drijft op waanzinnig scherpe riffs. Denk gerust aan Slayer tijdens hun hoogtedagen. Dat wordt geflankeerd door snel en ingenieus drumwerk. De leadgitaar laat zowel heel scherpe als vinnige solo’s horen als het meer melodieuze werk. Bovenop hun muzikale kwaliteiten beschikken ze dan ook nog eens met Martin Runnzell over een zanger met een flinke strot. Zijn toch wel stevige zangcoupletten worden soms bijgestaan door een tweede gruntzang die meer op de achtergrond staat. De extra backing vocals zorgen voor donderende refreinen. Een moderne productie zet het uitstekende geluid nog eens extra in de verf. Luister maar eens naar opener ‘In Hell’. Na een korte epische intro start een glad gepolijst uitstekend nummer dat direct alle kwaliteiten van de band laat horen. Dat wordt voortgezet in ‘Dance Of The Dead’ met snelle en messcherpe solo’s. ‘King In Yellow’ mag dan wel het traagste nummer op het album zijn. De horror sfeer waarin het baadt, bezorgt de luisteraar een rottend en onbehaaglijk gevoel. Met nummers als ‘Down To His Kingdom Below’ en het waanzinnige ‘Metatron’ hoor je hoe sterk Defiatory bezig is. De band schiet hiermee als een pijl omhoog in de thrash scene en levert hiermee één van de betere albums in de genre van 2018 af.