Hartmann - Hands On The Wheel

Hartmann - Hands On The Wheel

Label : Pride And Joy | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Ik recenseer nu al jaren albums van Oliver Hartmann, een Duitse rocker die ooit zanger was van At Vance, deel uit maakte van Avantasia en die reeds een paar albums heeft uitgebracht onder de naam Hartmann. De viermansformatie rondom de zeer getalenteerde zanger/gitarist brengt nu het album ‘Hands On The Wheel’ uit, een album waarop we opnieuw de klasse van deze Duitsers horen. Hartmann staat voor kwalitatief hoogstaande heavy rock met de nodige pop en AOR invloeden.

En ondanks al deze kwaliteit lijkt de band toch nog steeds in de marge te opereren. Er worden nauwelijks live optredens gedaan en dit nieuwe album wordt uitgebracht met de hulp van crowdfunding acties. Of het een bewuste keuze van de heren is om Hartmann op een laag pitje te houden (wellicht zijn ze druk met allerlei nevenprojecten), feit is dat Hartmann eigenlijk veel meer aandacht verdient. De muziek is namelijk erg goed. Zoals ik al vaker heb gezegd: Oliver is een meer dan verdienstelijk zanger en hij kan ook nog meer dan behoorlijk gitaar spelen. Zijn riffs spreken niet helemaal tot de verbeelding maar zijn solo’s zijn echt heel fijn. En hij heeft drie muzikanten om zich heen die ook van wanten weten. En Hartmann is daarnaast ook nog in staat om vrij catchy songs te schrijven die snel in je hoofd zitten en die radio potentie hebben. Meest opvallende nummers zijn ‘Your Best Excuse’ (doet me wat aan Van Halen denken), ‘Simple Man’ (geen geweldige track maar wel met vocale bijdrage van Eric Martin), het meer dan fraaie ‘Soulmates’ (met fijne solo en vocalen) en tenslotte het frisse ‘I Remember’. Enige puntje van kritiek dat ik kan bedenken is het feit dat sommige nummers wat te lang duren (‘Lost In Translation’, ‘Cold As Stone’), maar dat is dan ook het enige. Verder is ‘Hands On The Wheel’ andermaal het bewijs dat Hartmann een geweldige band is.