Mos Generator - Shadowlands

Mos Generator - Shadowlands

Label : Listenable | Archiveer onder hardrock / aor

Bart M. : De mannen van Mos Generator uit Port Orchard (Washington) zijn al lang geen nieuwkomers meer. Voordat ze de band oprichtten in 2000 waren ze al een tiental jaren met elkaar in de weer en nu hun nieuwste album 'Shadowlands' uitkomt denk ik dat we daar ook wel veel van mogen verwachten. Ook de tekening op de voorkant van het album (een scenario dat zo uit 'In De Ban Van De Ring' kan komen) schept hoop en verwachtingen.

Het album begint lekker, met het titelnummer, en al snel voel je je omgeven door een atmosfeer van stevige, jaren 70 hardrock. Zodra 'The Destroyer' begint is het hek helemaal van de dam aangezien deze voorbij snelt als een intercontinentale hogesnelheidstrein. En zo presenteert Mos Generator het ene nummer na het andere en weten ze met minimaal gebruik van de instrumenten elke keer toch een compleet, vol geluid te creëren. Een aantal van deze nummers zijn echt pareltjes. De voorgenoemden, plus 'The Blasting Concept' en afsluiter 'The Wild & Gentle Dogs' bijvooreeld. Die laatste niet eens per se omdat het zo rockt maar omdat daar een sfeer wordt neergezet die op één of andere manier overtuigend en fijn aan de ziel knabbelt, een lang, vooral instrumentaal stuk. Toch is 'Shadowlands' niet nonstop interessant, er zijn ook bepaalde passages en stukken die wat ongeïnspireerd overkomen en dat is erg jammer. Ook onnodig als één van deze stukken de eerste drie minuten van één van de nummers ('Stolen Ages') in beslag neemt. Het moet wel gezegd worden dat deze drie minuten een fijne, zachte sfeer teweegbrengen.

Al met al is dit een album dat vooral erg sterk is. Het komt professioneel over en muzikaal zit het prima in elkaar, maar af en toe klinkt het gewoon wat voorspelbaar en saai. Toch is er genoeg moois op dit album om te spreken van een redelijk goede plaat.