Dimmu Borgir  - Eonian

Dimmu Borgir - Eonian

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder black metal

Vera : Na een stilte van meer dan zeven jaar, zal de legendarische Noorse symfonische black metal band Dimmu Borgir begin mei eindelijk nieuw werk op de wereld loslaten. Die wereld zal dan kennismaken met een parallel universum waarin tijd slechts een illusie is en de eeuwigheid te vinden is in het hier en nu. Hoe hoogdravend dit thema ook moge lijken, muzikaal zijn er toch veel vertrouwde elementen, de finesse zit ‘m in details. Deze worden bij elke luisterbeurt meer herkenbaar en maken dat ‘Eonian’ weldra meeslepend en ja, zelfs verslavend wordt. In een glasheldere productie van de band zelf met een Zweedse mix door oppergoeroe Jens Bogren, spat alles strak en overweldigend uit de boxen.

‘Eonian’ geeft meer ruimte aan het toegankelijke gitaarwerk van Silenoz en Galder, bevat donderend drumwerk van Daray en heeft een aparte charme door de frivole, gotische keyboardpartijen – een knipoog naar de jaren negentig – van Gerlioz. Daarover heerst de duistere, creepy strot van Shagrath. Soms verhalend, dan weer ruw en verdorven, maar altijd verstaanbaar. In zijn kielzog weerklinken massieve koren, aangezet met symfonische grandeur. Maar dit amalgaam blijft ditmaal luchtiger, zodat we opener ‘The Unveiling’ en de eerste single ‘Interdimensional Summit’ zonder blikken of blozen enige aanstekelijkheid kunnen toeschrijven. Het stug rockende ‘ÆTheric’ leidt ons vervolgens naar een eerste hoogtepunt. ‘Council Of Wolves And Snakes’ brengt ons namelijk enige nieuwe elementen. Het start met oosterse sferen die uitmonden in een eruptie wat enigszins aan ‘Seasons In The Abyss’ van Slayer doet denken, gevolgd door strakke gitaarloopjes.

Interessant is hier de etnische Joikzang die weerklinkt (gastzang Noorse acteur), de ongebruikelijke percussie (Martin Lopez – Soen) en de weemoedige toon van het koor. Toch kent dit nummer ook enkele forse acceleraties. De klassieke black metal van ‘Lightbringer’ en de bombast van ‘I Am Sovereign’ nemen je meteen bij de lurven, om daarna heerlijk te waden door de duisternis van ‘Archaic Correspondence’. Zwevende keyboards en violen vormen een filmisch contrast met de blastbeats in ‘Alpha Aeon Omega’ dat later stapvoets verloopt. Om dan instrumentaal en slepend te eindigen met het prachtige ‘Rite Of Passage’ wat eveneens een opmerkelijke track is. Zo vormen vertrouwde en nieuwe elementen een beklijvende mix om het 25-jarige bestaan van de band vol luister in te zetten. Dit is de comeback van het jaar met een meer gitaargericht album, een knipoog naar hun oorsprong, maar ook gelaagd met orkestratie en excellente koorzang!