The Death Wheelers - I Tread On Your Grave

Label : RidingEasy Records | Archiveer onder stoner

Bart M. : Het uit Canada afkomstige viertal The Death Wheelers leveren met 'I Tread On Your Grave' een goed, stevig debuutalbum af. Het is een instrumentale plaat en als ik instrumentaal lees dan word ik altijd iets sceptischer omdat ik dat vaak moeilijk te behappen vind. Lang niet alle artiesten weten met enkel instrumenten de beluisteraar voor langere tijd te boeien, maar in dit geval, nou, maak je borst maar nat.

'I Tread On Your Grave' vertelt het verhaal van de leden van een motorbende die in 1972 door de autoriteiten onder de zoden zijn gelegd, en die nu opstaan uit het graf om de bende opnieuw te verzamelen en terwijl ze het land doorkruisen op hun motoren af te rekenen met iedereen die daar wat mee te maken heeft. Het verhaal wordt vertelt enkel met de titels van de nummers (o.a. 'Sleazy Rider Returns' en 'Moto Vampiro'), de instrumenten en goed uitgekiende stukjes gesproken woord, waarvan mijn favoriet veruit het stukje is dat voor 'Roadkill' is gezet, gewoon omdat ik dat soort gesprekken zelf vaak heb. ("Could you give us some of your political beliefs?" "Kill everyone now!", afkomstig uit de film 'Pink Flamingos'.)

Met een lekker stevig geluid, ik zou het bijna smerig noemen, maar op de goede manier dus, ontvouwt zich de saga van The Death Wheelers. Er zijn verschillende invloeden te horen, waardoor deze muziek aantrekkelijk wordt voor verschillende genres, maar om in stijl te blijven maak ik de vergelijking met Motörhead, alleen dan meer sludge en meer doom. Er is geen langdradigheid te bekennen en de hele rit blijft interessant. Al gauw na het opzetten van dit album waan je jezelf in Tarantino-achtige scenarios en dit is dan ook A-muziek voor leuke cult B-films. De Led Zeppelin cover en afsluiter 'Moby Dick is een mooi eerbetoon aan John Bonham!