Temple - Design In Creation

Temple - Design In Creation

Label : Off The Record | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : Zes jaar na het verschijnen van het eerste album ‘Structures In Chaos’ keert Temple terug met album nummer twee. In feite kun je Temple zien als het kindje van gitarist en componist A.J. van Drenth (Extreme Cold Winter, ex-Beyond Belief). Om zijn brute death metalcomposities op te nemen riep hij de hulp in van drummer Eric de Windt (Neocaesar, Omnious), die ook op het debuut de vellen al mishandelde. Dit keer verzorgt A.J. de vocalen ook niet meer zelf, hiervoor heeft hij Kevin Quilligan van Apophys aangetrokken. Hij verzorgde live ook al eens de vocalen voor Temple. Voor de baspartijen was dit keer Sanne van Dijk (ook van Apophys) verantwoordelijk. Naast dit viertal hebben ook nog een aantal bevriende gitaristen wat solo’s opgenomen. Zo horen we Shaune Kelley (Dim Mak, ex-Ripping Corpse, ex-Hate Eternal), Sonny Lombardozzi (Incantation, ex-Fleshtized) en Frank Schiphorst (MaYan). Met de prima mix van Erwin Hermsen van de Toneshed Studio levert al deze input een geweldig resultaat op.

‘Design In Creation’ is vooral een brute en razendsnelle death metalplaat in het straatje van bands als Hate Eternal, Nile en ook wel Morbid Angel. Gelukkig is het geen hersenloos geram, het zijn vooral songs met een kop en een staart waarin ook nagedacht is over pakkende riffs en goede melodieën. Ook is er nagedacht over een aantal met precisie geplaatste rustpunten zoals ‘The Creation Account’ en ‘Jezebel’. Beide tracks kun je als intermezzo’s zien, die overigens de vaart niet uit het album halen, maar je juist even de kans geven om op adem te komen. ‘Jezebel’ is overigens geschreven door Ronnie van der Wey van Dead Head.

De eindconclusie is dat dit tweede album van Temple met zorg is samengesteld, voldoende variatie bevat en geweldig klinkt. Eigenlijk staat niets de fan van snelle death metal in de weg om deze schijf aan te schaffen.