Skindred - Big Tings

Skindred - Big Tings

Label : Napalm Records | Archiveer onder different metal

Bart M. : Na het in 2015 uitgbrachte album 'Volume' brengt het uit Wales afkomstige kwartet Skindred ons nu hun zevende album: 'Big Tings'. Inderdaad, gespeld op de manier waarop de Ragga Metalman het zou uitspreken. Skindred is alweer bijna twintig jaar een eenheid en dit is dan ook zeker goed te horen in de muziek die ze ons met 'Big Tings' voorschotelen. Het klinkt als een goed geoliede machine die doet waarvoor het is gebouwd: stevige en catchy nummers maken.

Ook op dit album weet de band het beste uit verschillende muzikale stromingen op een juiste manier te combineren. We horen af en toe een dosis metal, goed doorspekt met reggae elementen en dit alles met een achtergrond van stevige rock. Als je Skindred nog niet kent en je denkt bij het lezen hiervan: "Laat maar", dan zou ik dat toch nog even niet doen. Ik ben zelf geen reggae fan en toch spreekt het album me aan. Ik zei al dat de band de beste elementen van de genres combineert en in dit geval is dat wat reggae betreft het uiterst kenmerkende stemgeluid van zanger Benji Webbe. De manier waarop hij de teksten uitspuugt en waarmee hij uithaalt met zijn stem zou je makkelijk in een wat drukkere vorm van dansmuziek kunnen zetten, maar hier fuseert het naadloos met wat de rest van de band uit hun instrumenten weet te halen en wordt het één heftig, kloppend geheel.

Het album begint sterk met stevige en groovy nummers als 'Big Tings' en 'Machine' en gaat zo door tot we bij het ietwat melancholische 'Tell Me' even een rustmoment ervaren. Vervolgens wisselt het wat meer up-tempo nummers af met (je raadt het al) wat rustigere en op zich is dat een goede combinatie totdat je na 'Broken Glass' denkt dat het wel welletjes is geweest. Dan begint namelijk nog de afsluiter 'Saying It Now', en alhoewel ik het vervelend vind om te zeggen over een lied met zo'n gevoelige inhoud, dit is geen knallend einde maar meer wat gezapig en voorspelbaar. Ik vind dat jammer en heb het gevoel dat dit erg goede album nog beter had kunnen zijn als er niet was gekozen voor dit getemperde einde.