Overwind - I Can Do It Again

Overwind - I Can Do It Again

Label : Bad Reputation | Archiveer onder heavy / power metal

Bart M. : De band Overwind, afkomstig uit het zuiden van Rusland, heeft net hun derde album afgeleverd. De band, die een vorm van muziek speelt die wat schommelt tussen traditionele heavy metal en optimistische power metal, met toch wel meer de neiging naar het laatste, is nog geen vijf jaar oud. Alhoewel er tussen de drie albums tot nu toe, 'Illustrator' (2014), 'Level Complete' (2015) en nu 'I Can Do It Again' regelmatig van zanger is gewisseld hebben de heren hun geluid weten te polijsten tot wat we op deze schijf voorgeschoteld krijgen.

Elf nummers waarin eigenlijk alles gebeurt wat je zou verwachten van een jonge power metalband: opvallend veel sologitaar, veel epische geluiden, geen angst om de synthesizer te gebruiken, af en toe een lekker stevige stamper en gevarieerd stemgeluid, maar wel vooral hoge zangpartijen. De teksten zijn hier en daar (en heel terecht) maatschappijkritisch doch hoopvol. De zanger op dit album is een Spaanse meneer: Diego Teksuo. Hij weet zijn stem op meerdere manieren in te zetten en het mag gezegd worden dat dit hem erg goed afgaat. Zowel die hoge partijen waar ik het net over had als de wat bozere, lagere partijen passen prima bij zijn stem en de muziek. En die muziek zit ook gewoon goed in elkaar. Kwalitatief een goed album en het enthousiasme van de artiesten is overduidelijk. Maar...het is niet een super origineel product. Er gebeurt vrij weinig vernieuwends in het power metal genre op dit moment. Overwind klinkt hier en daar wel een tikkel progressief en het zou natuurlijk heel gaaf zijn als een jonge enthousiaste band als dit op volgende albums manieren vindt om weer een originele draai aan het genre te geven. Ik wil niemand onder druk zetten, maar ik denk wel dat ze het aankunnen.