Old Man Wizard - Blame It All On Sorcery

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Jan-Simon : Hoe zou Muse hebben geklonken als de leden niet Engelse schooljongens in de jaren negentig waren geweest, maar Californische hippies in de jaren zeventig of tachtig? Waarschijnlijk bijzonder veel zoals Old Man Wizard nu klinkt. Dit Californische drietal heeft met bijzonder veel pijn en moeite het album ‘Blame It All On Sorcery’ weten te maken. Letterlijk, want de ontstaansgeschiedenis gaat van vervelende blessures via geldgebrek naar crowdfundingsacties en is het bewijs dat de aanhouder wint. Meestal in ieder geval.

‘Blame It All On Sorcery’ is een sympathiek ouderwets klinkend stukje progrock met af en toe wat wilde uitspattingen. Maar over het algemeen komt Old Man Wizard over als het denkbeeldig resultaat van wat er was gebeurd als de mannen van Muse waren opgegroeid in een wereld vol Pink Floyd, Gentle Giant en VanderGraaf Generator, zij het dat Old Man Wizard het in vergelijking allemaal heel eenvoudig houdt. Ja, ook Old Man Wizard past af en toe afwijkende maatsoorten toe en heeft melodieën en zanglijnen die heel sterk doen denken aan de vroege jaren zeventig, maar verder is de band veel meer rock dan GG en VdGG ooit zijn geweest. Zeker in de tweede helft van het album gaat het af en toe flink los. ‘Innocent Hands’ begint is het alsof er een foutje gemaakt is tijdens het masteren van het album. Waarom staat er een black metal song op dit progrock album? Gelukkig (?) maken de blastbeat en archetypische powerriff na korte tijd plaats voor relatief standaard progrock vocalen en blijkt het toch echt dezelfde band te zijn. Op de momenten dat het gaspedaal flink wordt ingetrapt is de band niet alleen net Muse, maar ook op zijn best. ‘The Blind Prince’ is ook zo’n nummer dat het moet hebben van de diametraal tegenover elkaar geplaatste elementen heavy rock en prog introversie. In ‘Last Ride Of The Ancients’ is het dan weer net alsof we een Brian May gitaarsolo horen die hij had kunnen opnemen in een verloren uurtje terwijl Freddy Mercury de vierenveertigste laag “Let me go!” inzong. Waarmee we meteen weer terug zijn bij Muse, want is Muse niet de moderne Queen? Toch moeten Muse fans niet denken dat dit een album voor hen is, daar is ‘Blame It All On Sorcery’ te retro voor, te veel pure progressieve rock. Het enige dat nog ontbreekt is een prominent aanwezige mellotron.