Frontline - The State Of Rock

Frontline - The State Of Rock

Label : AOR Heaven | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Re-release

Sjak : De Duitse A.O.R.-formatie Frontline werd in 1989 opgericht door gitarist/keyboardspeler Robby Boebel en zanger Stephan Kämmerer, die in bassist Thomas Riess en drummer Stephan Bayerlein de juiste gelijkgestemde zielen vonden om als ritme-sectie te gaan fungeren. Het duurde een vijftal jaren vooraleer de debuutplaat ‘The State Of Rock’ werd uitgebracht, maar die was dat lange wachten dan ook wel waard! Ondanks het feit dat de band in de periode tussen 1994 en 2006 nog een aantal fraaie albums op de markt bracht werd het hoge kwaliteitsniveau van ‘The State Of Rock’ nooit meer bereikt en wordt deze plaat onder de A.O.R.-fans dan ook terecht gezien als één van de beste releases uit 1994.

Heden ten dage is dit prachtige A.O.R.-werkstuk niet zo gemakkelijk meer te verkrijgen en dus brengt het Duitse label AOR Heaven het album in een gelimiteerde oplage van duizend stuks opnieuw in omloop, met als extra de twee alleen in Japan verschenen bonustracks ‘I’m Falling’ en ‘Alone’. Diegenen die dit plaatje in het midden van de jaren negentig hebben gemist, doen er goed aan om deze re-release snel in huis te halen, want ‘The State Of Rock’ biedt alles wat de liefhebber van deze muzieksoort te wensen heeft. Het song materiaal is erg sterk en wordt gedragen door de fraaie gitaarriffs van Robby Boebel, waarbij wel nadrukkelijk rekening wordt gehouden met de uitermate goed geslaagde balans tussen de gitaar- en keyboardpartijen. Als zodanig wordt er een mooi vol geluid gecreëerd en de aanwezige nummers bieden zanger Stephan Kämmerer volop de gelegenheid om te excelleren, een kans die hij dan ook met beide handen aangrijpt.

Dat levert een prima klinkend album op met erg aanstekelijk song materiaal, fraaie hooks en melodielijnen, heavy doch melodieus gitaarwerk en zoals reeds aangegeven prima zang. Beste voorbeelden hiervan zijn in mijn beleving opener ‘Heaven Knows’, ‘ Another Love’, ‘Dangerous Game’ en ‘Endless’, maar eigenlijk is de gehele plaat kwalitatief erg sterk. Ook geluidstechnisch hebben we niets te klagen en dus kunnen we concluderen dat ‘The State Of Rock’ ook anno 2018 nog moeiteloos overeind blijft en niets van zijn oorspronkelijke charme heeft verloren. Derhalve een erg goede zet van AOR Heaven om dit juweeltje opnieuw in omloop te brengen…want ieder zichzelf respecterende A.O.R.-fan moet deze plaat gewoon in huis hebben.

Meer informatie