Coilguns - Millenials

Coilguns - Millenials

Label : Hummus Records | Archiveer onder punk / hardcore

Bart M. : Coilguns komt met hun nieuwste wapenfeit op de proppen, langspeler 'Millenials', die ongeveer vijf jaar na hun eerste album (we rekenen de vier EP's even niet mee) 'Commuters' verschijnt. Dat is veel tijd, maar de heren van Coilguns hebben nog een aantal andere projecten lopen en daar gaat natuurlijk ook tijd in zitten. 'Millenials' is echter het wachten meer dan waard. Het vaart muzikaal ongeveer dezelfde koers als de voorganger en valt niet duidelijk in een bepaald genre te plaatsen. Nou is dat tegenwoordig geen verrassing meer.

De bedoeling van Coilguns was om snelle, simpele muziek te maken en dan denk ik al snel aan punk en hardcore; die hardcore invloeden zijn zeker aanwezig, alleen weet deze band het te verheffen tot iets veel vollers en eigenlijk is er van simpel niet echt sprake. Het is hard en snel en weet absoluut een beklemmende, afstandelijke doch naar meer smakende atmosfeer neer te zetten; een zware achtergrond die constant de belofte houdt dat het alle kanten op zal gaan, en dat doet het dan dus ook.

In eerste instantie klinkt de muziek dan wellicht wat te veel en erg chaotisch, maar als je het op je in laat werken kom je er achter dat er een bepaalde, schone logica in zit en dat Coilguns wel degelijk weet wat ze aan het doen zijn. Dit wordt vooral duidelijk als we het nummer 'Millenials' opzetten, een gestroomlijnde track die over je heen waait als een wolk van zeer welsnijdende scheermesjes maar in plaats van dat het een dampende, rode massa achterlaat kijk je achterom en zie je een zeer strakke, gecontroleerde rode zee. Het hele album bruist van de energie, enthousiasme en creativiteit en straalt een attitude uit van dat "het" ze weinig scheelt allemaal en dat is een positieve noot, want met zo'n instelling maak je dus precies de muziek die je zelf wil.