Riot V - Armor Of Light

Riot V - Armor Of Light

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : In 2014 werd het vorige album ‘Unleash The Fire’ op de markt gebracht, wat de eerste plaat was waarop de in 2012 overleden gitarist en oprichter Mark Reale niet meer te horen was. Als eerbetoon aan de grote creatieve geest die Mark Reale altijd voor Riot is geweest en om zijn nalatenschap in stand te houden had men de bandnaam omgedoopt tot Riot V en als zodanig gaat men nu verder door het leven. Het grotendeels door bassist Don Von Stavern en gitarist Mark Flyntz geschreven materiaal wat op ‘Unleash The Fire’ te horen was, was zeker niet slecht maar had enigszins te lijden onder een matige productie, waardoor de kracht van de nummers onvoldoende tot zijn recht kwam. Dat aspect heeft men op deze nieuwe plaat ‘Armor Of Light’ in ieder geval adequaat aangepakt, want qua sound hebben we absoluut niets te klagen dit keer.

Dat geldt zeker ook voor het aanwezige song materiaal, want de wederom door Von Stavern en Flyntz geschreven nummers zijn een stuk sterker dan wat er op ‘Unleash The Fire’ te vinden was. Met name ‘Victory’, ‘Messiah’ (mijn persoonlijke favoriet van de plaat!), ‘Armor Of Light’ en ‘Burn The Daylight’ laten een erg sterke indruk achter, al dient meteen te worden gezegd dat er geen enkel slecht nummer op het album te vinden is. De heavy, maar toch altijd melodieuze gitaarpartijen van Mike Flyntz en Nick Lee vormen de basis van het heerlijke Riot V materiaal en de vele, fris klinkende solo’s zijn de kers op de taart. Ook zanger Todd Michael Hall laat horen zich erg goed thuis te voelen in dit nieuwe materiaal, want zijn krachtige stemgeluid is van grote toegevoegde waarde op dit album. Ik moet zeggen dat deze ‘Armor Of Light’ kwalitatief gezien erg weinig onderdoet voor de klassieker ‘Thundersteel’ en dat had ik vooraf zeker niet verwacht. Een opnieuw opgenomen en erg sterke versie van het titelnummer van die plaat zorgt ervoor dat je automatisch die vergelijking gaat maken en dus moet gaan concluderen dat deze ‘Armor Of Light’ het sterkste album sinds ‘Thundersteel’ is. Dit is dan ook een grandioos eerbetoon aan Mark Reale en een erg sterk statement dat er met de oudgedienden van weleer ook heden ten dage nog terdege rekening dient te worden gehouden. Als Mark Reale dit vanuit het hiernamaals kan aanschouwen, zal hij vast en zeker een brede glimlach niet kunnen onderdrukken, want dit is zoals hij de muziek van Riot (V) altijd bedoeld heeft!