Crosson - Invincible

Crosson - Invincible

Label : Metalapolis Records | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Bij de eerste blik op de hoes van het nieuwe album van Crosson krijg je het idee dat er een soundtrack voor Dragonball Z is uitgekomen. Niets blijkt echter minder waar, het roodharige personage op de, getekende, hoes is frontman en naamgever Jason Crosson. We hebben hier te doen met een zeer flamboyante Australiër die in zijn carrière al regelmatig van gedaante is veranderd. Met ‘Invincible’ is Crosson aan zijn tweede langspeler toe. Voor het mixproces werd Duane Baron ingevlogen. Baron heeft in het verleden gerenommeerde bands als Mötley Crüe, Ozzy en Alice Cooper van zijn kwaliteiten voorzien. Muzikaal zijn er vooral raakvlakken met Alice Cooper.

Bij de eerste tonen van openingstrack ‘Rock Warriors’ wordt duidelijk dat het met de productie en sound van dit album wel goed zit. Het kan helaas niet verhullen dat Jason Crosson, naast gitaar en keyboards, ‘Invincible’ ook voorzien heeft van zeer matige zang. De zang die het nummer ‘Hero’ opent is bijvoorbeeld echt tenenkrommend. Openingstrack ‘Rock Warriors’ is overigens wel van een leuke tekst voorzien waar menig klassieke rocktitel bij naam voorbij komt. Sommige nummers zijn muzikaal niet eens zo slecht, ‘Broken’ is bijvoorbeeld best aardig, maar die stem……’Never Give Up’ is het meest commerciële nummer op dit album. Maar om in de begeleidende bio te beweren dat zelfs Desmond Child (schrijver van menig Bon Jovi hit) hier niet bij stil kan blijven zetten, getuigt toch wel van lef en overmoed (of verlies van realiteitsbesef). Het schijnt dat de shows van Crosson een spektakel zijn, waar alle registers open getrokken worden. Laten we hopen dat het muzikale deel dan ook op orde is en de vocale prestaties van Crosson zelf geen roet in het eten gooien. Zo opvallend Crosson qua uiterlijk is, zo matig is het meeste songmateriaal dat op ‘Invincible’ staat. Wel is het positief dat er op ‘Invincible’ niet zo een zwakzinnig nummer staat als ‘I Wanne Be Japanese’, dat op het vorige album stond. Een goede zanger aantrekken zou de enige verstandige stap zijn. Als Crosson de ingeslagen weg blijft volgen, dan zit de status van ‘Rock Warrior’ voor de man in kwestie zelf er niet in.