Celtachor - Fiannaíocht

Celtachor - Fiannaíocht

Label : Trollzorn Records | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Nadat het in eigen beheer uitgebrachte ’Nine Waves From The Shore’ (2012) en het Trollzorn debuut ’Nuada Of The Silver Arm’ (2015) onze aandacht gevestigd had op een nieuwe generatie Ierse pagan metal, gaat Celtachor nog een stap verder in muzikale ontwikkeling op hun derde album ‘Fiannaíocht’. Dit is een conceptalbum over de Ierse mythologische held Finn of the Fianna en focust hierbij op zijn jeugd. Muzikaal heeft de band ook een verdere ontwikkeling te bieden: Liam Henry is toegevoegd op viool en harp, de nieuwe bassist Robert Macdomhnail speelt eveneens harp en ook nog bouzouki en zanger Stephen Roche (Mael Mordha) uit zich niet enkel in zwartgeblakerde knekelzang, maar gebruikt nu ook veel gewichtig klinkende cleane zang.

Tot zover de veranderingen en dat zijn er nogal wat. Wel heeft dit geleid tot een verdere diepgang in het bandgeluid, wordt men bij momenten verhalend en filmisch – episch, zo je wilt – maar behoudt men wel dat ruwe tintje waar we bij Ierse bands (Primordial, Waylander, Cruachan) zo van houden. Een upgrade over de totale linie dus en dat vangt aan met het imposante ‘Sons Of Morna’ waar eveneens een harde, maar indrukwekkende video voor gemaakt is. De weemoedig huilende gitaren laten ons het beste vermoeden, waarna men vollen bak in zwartgeblakerde modus met knekelstem gaat. Folk instrumenten zijn prominent aanwezig (op de achtergrond) en cleane zang doet zijn intrede. ‘King Of Tara’ gaat van losjes gespeelde akkoorden en solo’s naar heftig. De cleane zang klinkt opruiend, maar ook soms pompeus. Meer dan negen minuten zwerven we rond in het fascinerende verhaal tijdens ‘Tuiren’, met zowel black passages als plechtige en verkondigende cleane zang. Het gesproken stuk is niet wars van dramatiek, maar de crescendo naar stuwend einde is prachtig. Daarentegen is ‘The Search For Badbh’ een ingetogen, akoestisch nummer, met mooie cleane zang en hartverwarmende sound tijdens de gitaarsolo. Zo merk je dat er heel wat verscheidenheid in dit album zit, een rijk gamma aan sferen. Want de volgende songs herbergen ook heel wat diversiteit, gaande van het weemoedige, instrumentale ‘Great Ships Came From Over The Waves’ tot de dramatische ruwheid van ‘Cauldron Of Plenty’, een introverte stop bij het fluitspel in ‘Tears Of Aoife’ en ten slotte de epische uitsmijter ‘Dubh, Dun Agus Liath’ dat het gitaarthema van het begin terug opneemt om verder te evolueren naar een machtig besluit van dit eerste deel van het concept. Fantastisch positieve verrassing!