Sense Of Fear - As The Ages Passing By...

Label : Rockshots Music | Archiveer onder heavy / power metal

Henk : Wanneer je als band in de jaren negentig van de vorige eeuw begonnen bent en nu pas je debuut uitbrengt heb je in ieder geval genoeg tijd gehad om daar eens goed over na te denken. Het Griekse Sense Of Fear heeft dat ook zeker gedaan getuige 'As The Ages Passes By...'. De band speelt een een mix tussen heavy en thrash metal en doet dat met verve. Zanger Ilias Kytidis zou zich alleen niet moeten wagen aan clean vocals zoals in 'Black Hole' want dat gaat hem minder af dan zijn thrash stem. In de melodische stukken valt hij dan wat door de mand. Een schoonheidsfoutje wat mij betreft want eigenlijk staat er louter kwaliteits metal op deze schijf. Geluidstechnisch is het helemaal verantwoord met Stratos Karagiannidis (Gus G.) en R.D Liapakis (Mystic Prophecy, Silius) achter de knoppen.

Gitaristen Ioannis Kikis en Themis Iakovidis stelen de show met fraaie melodiƫn, hakkende gitaar partijen en dubbele gitaar solo's. 'Angel Of Steel' is daar een mooi voorbeeld van. Met 'The Song Of A Nightingale' heeft de band zelfs een fraaie ballad in het repertoire die wat doet denken aan de ballads van Testament met een vleugje Maiden. Zeker door de akoestische gitaar aan het eind. Het navolgende 'Torture Of Mind' is dan weer super heavy met zo'n fijne beukende dubbel bassdrum en oosters getinte solo. Ook versnelling aan het eind geeft het nummer dat beetje extra. Kortste track op het album is 'Lord Of The World' en heeft zelfs een beetje een hardcore achtige feeling. Overigens is met een gemiddelde speelduur van zo'n vijf en halve minuut per nummer de cd wel vrij lang. De tien nummers tikken bij elkaar het uur aan. 'Unbreached Walls' is dan net een deuntje wat men misschien beter achterwege had kunnen laten. Het kabbelt zes minuten voort zonder dat het echt ergens spannend wordt. Maar zoals eerder gezegd is dit ook een klein schoonheidsfoutje waar de band mee weg komt gezien de rest van het songmateriaal. Ben benieuwd of het twintig jaar duurt voor we het volgende album van Sense Of Fear kunnen verwelkomen. Gezien dit debuut mag dat best iets eerder.