Krull - The Black Coast

Krull - The Black Coast

Label : Iron Shield Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Zuid-Amerikanen weten hoe ze metal moeten spelen en daar valt niet over te discussiëren. En als het om ouderwetse, obscure varianten (van welk metal genre dan ook) gaat al helemaal niet. Het Braziliaanse Krull is zo een band. De muziek van het kwartet ademt, druipt en zweet metal. De heren spelen ouderwetse, bij vlagen epische, heavy/speed metal die zwaar beïnvloed is door bands zoals Exciter, Razor, Raven, Priest, Manilla Road, Brocas Helm, en talloze soortgelijke acts. De band komt met sterke, pakkende riffs en kan de nekspieren behoorlijk aan het werk zetten. Het klinkt allemaal ook zo lekker ouderwets als de pest en alsof het ergens in begin tachtiger jaren is opgenomen. Muzikaal gezien heeft de band alles prima op orde en maakt een goede indruk.

Mijn probleem met deze band is echter de zang. Zanger Luís switcht tussen ruige Viking-achtige, brullerige zang die doet denken aan Arthur Migotto van landgenoten Hazy Hamlet en Tann van Ironsword, en hoge screams a la Udo Dirkschneider en Cam Pipes van 3 Inches of Blood. Nou is zijn stoere zang niet zo sterk als de genoemde collegae, maar is zeker niet slecht en past prima bij de muziek. De hoge zang daarentegen is hemeltergend slecht. Het klinkt meer als een gierende heks… die ook nog eens verkouden is. Ik ben een enorme liefhebber van hoge vocalen en kan over het algemeen ook veel verdragen, maar dit werkt mij toch echt behoorlijk op de zenuwen en verpest de boel constant. Er is gewoon geen weg om die vocalen, waardoor de plaat van begin tot eind uitzitten een onaangename luisterervaring is. Erg jammer, want voor de rest is de muziek is – zoals gezegd – prima.