Kobra And The Lotus - Prevail II

Kobra And The Lotus - Prevail II

Label : Napalm Records | Archiveer onder heavy / power metal

Wilco : Kobra And The Lotus was voor mij de ontdekking van 2017. De krachtige power metal gecombineerd met de fantastische stem van Kobra Paige maakte erg veel indruk op mij. Ik plaatste de band naast acts als Nightmare en Triosphere. Met name het oudere werk, omdat bij het voorlaatste album wat scherpe randjes verdwenen waren. Dat was jammer natuurlijk. Nu is er ‘Prevail II’, inderdaad, opvolger van ‘Prevail I’. Wat hebben de Canadezen er dit keer van gemaakt?

Helaas moet ik zeggen dat dit album weer wat minder scherpe randjes kent dat het vorige werk. Dat is vooral goed te merken in het slappe ‘Let Me Love You’, wat feitelijk gewoon een klef liefdesliedje is. ‘Heartache’ en ‘Modern Day Hero’ zijn net zo erg. Het is zo zoetjes en gepolijst dat het bijna op Sky Radio kan. Dit valt vooral op als je songs als ‘Losing My Humanity’, ‘Fallen Empire’ en vooral ‘You’re Insane’ er naast legt. Dit zijn songs zoals we die kennen, lekker stevig, rauw en met getergde zang van Paige Kobra. De overige nummers zitten er een beetje tussen in. Als je dit album hoort zonder het voorgaande werk te kennen zou je waarschijnlijk denken dat het hier om een zoveelste female fronted band gaat zonder een eigen gezicht, afgezien van de genoemde heavy songs. Begrijp me niet verkeerd, de band maakt goede, aanstekelijke muziek en er is een topzangeres aan het werk. Helaas ken ik het voorgaande werk vrij goed en kan ik niets anders concluderen dat de band glibberend dichterbij het poppy geluid van Amaranthe glijdt. En dát moet voorkomen worden. Gelukkig staan er nog drie echt stevige songs op dit album die laten horen wat de band wel kan. Maar dat is natuurlijk niet voldoende.

Ik vind Kobra And The Lotus een geweldige band, maar die mening is vooral gebaseerd op hun vorige platen. Dit album kan ik echt niet aanraden, op de genoemde songs na. En dan krijg je helaas onderstaand cijfer.