Heartwind - Higher And Higher

Heartwind - Higher And Higher

Label : AOR Heaven | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : De band Heartwind is ontstaan in Stockholm. Initiatiefnemers zijn gitarist Goran Engvall en toetsenist Mikael Rosengren. Beide mannen hadden al langer het plan een album op te nemen met melodieuze rock zoals zij die zelf graag horen. Men ging twaalf maanden aan de slag en kwam met vijftien songs weer uit retraite. Op ‘Higher and Higher vinden we er elf terug. Toen het songmateriaal klaar was, werd het netwerk aangeboord om goede muzikanten te vinden om samen aan de slag te gaan. Als vaste waarden traden zanger Germán Pascuel en drummer Peter Svensson tot de band toe. Er was genoeg enthousiasme voor gastbijdragen, want er zijn alleen al vier verschillende zangers te horen.

Wie wat zingt, wordt uit de begeleidende bio helaas niet echt duidelijk,. Maar met zekerheid kan ik zeggen dat Nina Söderquist de vocalen op ‘One Night Away From You’ en ‘Through The Light’ op indrukwekkende manier voor haar rekening neemt. Maar ook de vocale prestaties van haar collega’s mogen er zeker zijn. Dit is Zweedse rock ten voeten uit, perfect uitgevoerd, met een prominente plaats voor het toetsenwerk. Titelnummer ‘Higher and Higher’ en ‘Creatures Of The Night’ zijn de stevigere bijdragen. Wat een heerlijk gitaargeweld op de laatstgenoemde song zeg. Eigenlijk spat de kwaliteit van dit hele album af, enig klein minpuntje is ‘Don’t Be That Girl’ wat een beetje zeikerig refrein heeft. Voor een liefhebber als ondergetekende is het genieten geblazen met dit, voortreffelijk geproduceerde, album. Kandidaat voor het jaarlijstje, dat is zeker.