Grin - Revenant

Grin - Revenant

Label : TLD Records | Archiveer onder stoner

Jan-Simon : Het Duitse echtpaar Oberg heeft een plaat gemaakt. Met een minimale, aan Om herinnerende opstelling (Sabine op bas en Jan achter de drums) is in de eigen studio een zestal songs opgenomen die vooral duidelijk maken dat minder niet altijd meer is. De zwaar fuzzende bas en de Bonham in het kwadraat heipalen drums vormen een niet echt licht verteerbare muur van geluid die maximaal twee nummers interessant is en vervolgens verzandt in eentonigheid. ‘Revenant’ klinkt als een tussentijdse update van de legendarische en beruchte sessies die leidden tot de klassieker ‘Dopesmoker’ van Sleep. Maar dan wel gemaakt op een moment dat Cisneros en Hakius nog druk bezig waren met het bouwen van een degelijk fundament voor het monument in wording en Matt Pike nog in geen velden of wegen te bekennen was. Wellicht te druk bezig met het bouwen van een enorme joint? In ieder geval mist ‘Revenant’ de finishing touch, de slagroom die de gitaarpartijen van Pike waren voor ‘Dopesmoker’ en zorgt de productie van ‘Revenant’ (of de afwezigheid daarvan) er voor dat de lage riffs en drumroffels niet de speakers uitknallen. Integendeel, de muziek druipt als een dikke brij traag de gehoorgangen binnen en dat is geen prettig gevoel.

Kortom, het is overduidelijk waar de Obergjes de mosterd gehaald hebben, het is alleen jammer dat ze die niet gebruikt hebben om er een smakelijk gerecht mee te maken. ‘Revenant’ toont aan dat er meer komt kijken bij het maken van beklijvende stoner sludge dan het extreem laag stemmen van je (bas-)gitaar.