Crystal Ball - Crystallizer

Crystal Ball - Crystallizer

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Al bijna twee decennia verwent Crystal Ball mijn oren met prachtige hardrock en melodieuze heavy/power metal. Crystal Ball is één van die bands die nooit groots verandert, maar ook nooit teleurstelt en dat vind ik bewonderwaardig en het is ook een van de redenen dat ik mij altijd verheug op een nieuw album van het Zwitsers kwintet.

Eind deze maand komt de tiende langspeler, ‘Crystallizer’, uit en het is wederom een enorm smakelijk en typisch Crystal Ball album geworden, en de band is wederom een stapje dichter bij perfectie. Toonden de laatste twee voorgangers en vooral ’Déjà-Voodoo’ echter een stevigere aanpak die mij deed denken aan U.D.O., komt men ‘Crystallizer’ wederom met een melodieuzere aanpak. Het album ligt dan ook meer in het verlengde van ’Dawnbreaker’. Dat betekent dus niet dat men gas terug heeft genomen of ineens soft geworden is. Het materiaal rockt als vanouds en heeft hetzelfde bombastisch en dynamisch karakter die deze band zo herkenbaar maakt. Alle elf tracks zijn sterke composities en de een is beter dan de ander. Het is haast onmogelijk om één of een paar songs als hoogtepunten te noemen, want elke track heeft haar eigen charme en is een hoogtepunt op zich. Zelfs de ballades, ‘Let Her Go With Love’ en ‘Symphony Of Life’, zijn beide volstrekt overtuigend. Het meezing-, kippenvel- en daarmee het verslavingsgehalte is wederom erg hoog. Dankzij de sterke productie van (wederom) Stefan Kaufmann heeft de plaat opnieuw precies juiste sound meegekregen waardoor het allemaal hedendaags klinkt, maar tegelijkertijd ook die traditionele hardrock/metal charme uitstraalt. Alles bij elkaar is dit één van de sterkere Crystal Ball albums tot nu toe.

Met de mid-tempo ‘Satisfaction Guaranteed’ en de mooie ballade ‘Exit Wounds’ heeft e digipakversie van het album ook nog eens twee sterke bonustracks. Kortom; fans van stevige hardrock en melodieuze heavy/power metal en bands zoals landgenoten Shakra, Chinchilla, Maverick, Axel Rudi Pell, Scorpions, latere en co. kunnen ‘Crystallizer’ ook gerust in huis halen en zich een verslaving rijker maken.