Blitzkrieg - Judge Not!

Blitzkrieg - Judge Not!

Label : Mighty Music | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Als voorproefje van dit nieuwe, inmiddels negende full-length album van New Wave Of British Heavy Metal legende Blitzkrieg werd een aantal maanden geleden de single ‘Reign Of Fire’ uitgebracht en die klonk erg veelbelovend. Het voorgaande album ‘Back From Hell’ dateerde alweer van 2013, maar deze ‘Judge Not!’ sluit daar gewoon naadloos op aan. Stilistisch gezien is de band gedurende hun gehele carrière altijd al te categorizeren geweest als traditionele heavy metal band met een grote focus op prima riffs en daar wordt op deze nieuwe plaat absoluut niet van afgeweken. Het karakteristieke stemgeluid van zanger Brian Ross is altijd al een belangrijk handelsmerk van Blitzkrieg geweest en ook ditmaal bepaalt hij voor een groot gedeelte het totale bandgeluid. Ik ben zelf niet heel erg gecharmeerd van zijn wat vlakke stemgeluid, maar hij zorgt er wel voor dat de band een eigen gezicht heeft.

Op ‘Judge Not!’ zijn een elftal nieuwe Blitzkrieg nummers te vinden (plus een ietwat overbodige cover van Alice Cooper’s ‘School’s Out‘), waarvan met name ‘Angels Or Demons‘, ‘Falling Into Darkness’, de single ‘Reign Of Fire’ en ‘Forever Is A Long Time’ in positieve zin opvallen. Op ‘Without You’ neemt gitarist Allan Ross de leadzang over van zijn vader en dat doet hij zeker niet onverdienstelijk. Het overige song material is zeker ook als bovengemiddeld te bestempelen, maar heeft niet de impact die de eerder genoemde nummers wel hebben. Ondanks het feit dat ‘Judge Not!‘ een erg genietbaar album Is geworden, zal Blitzkrieg natuurlijk nog altijd het meest bekend blijven vanwege het feit dat er een redelijk succesvol Amerikaans gezelschap is geweest die hun anthem ‘Blitzkrieg‘ in het verleden heeft gecoverd. Dat neemt echter niet weg dat de albums van deze band an sich zeker de moeite van het belusiteren waard zijn en blijven, waar de liefde voor onze favoriete muzieksoort gewoon van af spat. Dat soort bands moet je dan ook zeker blijven supporten en vooral koesteren.