Godslave - Reborn Again

Godslave - Reborn Again

Label : Green Zone | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : De Duitse thrashbrigade Godslave heeft in de afgelopen tien jaar een aardige naam en reputatie voor zichzelf gemaakt en heeft een viertal sterke albums uitgebracht. Ondanks dat ze altijd dezelfde formule hebben gehanteerd, hebben ze nooit dezelfde album twee keer gemaakt. Door de jaren is melodie en afwisseling nog een grotere rol gaan spelen, en een experimentje hier en daar kon ook altijd bij dit kwintet.

Vorige maand verscheen de vijfde langspeler van de mannen uit Saarbrücken en het is wederom een typische Godslave album geworden, maar ook weer net iets anders. Agressieve, uptempo thrash speelt hier nog altijd de hoofdrol. Deze band heeft altijd de gave gehad om met toffe en ontzettend pakkende riffs te komen waarbij je onmogelijk stil kan blijven, en ook dit album is daarmee rijkelijk gevuld. Zanger Tommy heeft zijn cleane zangstijl nog verder ontwikkeld, maar klinkt over het algemeen nog altijd erg opgefokt en is sterker meer te vergelijken met legendes zoals Schmier (Destruction), Zetro (Exodus), Chuck Billy (Testament) en Bobby Blitz (OverKill). Als het om pure thrash gaat weten de heren dan ook volledig te overtuigen en laten wat mij betreft geen ruimte voor discussie.

Wat echter opvalt aan dit album is dat de punk en rock n’ roll invloeden meer ruimte hebben gekregen. Daarnaast is de melodieuzere en de technischere benadering die men vooral op de laatste twee albums liet horen verder uitgebreid, en het materiaal groovet iets meer dan voorheen. Dat alles is de afwisseling uiteraard ten goede gekomen, maar daarbij mis ik wel de kracht die de echte thrashers, waar de band voornamelijk bekend om staat, hebben. Bovendien heeft dat er ook voor gezorgd dat het geheel iets moderner klinkt, en dat is iets wat mij minder aanspreekt. Over het algemeen is ‘Reborn Again’ dan ook mijn minst favoriete van de vijf. Dat is echter puur een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeur en betekent niet dat dit een slecht album is. Verre van zelfs, want de songwriting is sterk en uitdagend, er wordt sterk gemusiceerd, en ook geluidstechnisch voldoet de plaat aan alle kwaliteitseisen. En zoals gezegd is agressieve thrash hier gelukkig de hoofdzaak, waardoor er ook voor de rechttoe rechtaan fanaten zoals ik genoeg te genieten valt en het album de moeite waard maakt. Thrash liefhebbers moeten dit album dan ook zeker een kans geven.