NortherN - Desolate Ways To Ultimate Thule

Label : Moribund Records | Archiveer onder black metal

Bart M. : NortherN is een black metal band afkomstig uit de Verenigde Staten. Voorheen stonden ze bekend als Cold Northern Vengeance maar na bijna vijftien jaar veranderde de naam naar het kortere, iets minder tot de verbeelding sprekende NortherN. 'Desolate Ways To Ultimate Thule' is dan ook het eerste album onder de nieuwe naam.

Het album vertoont meer muzikale invloeden dan zijn voorgangers en NortherN doet bepaald geen slechte poging om hier een succes van te maken. Het begint erg sterk, na de intro, met 'Fall Into Winter', een nummer met een melodie die niet te cheesy is maar wel lekker blijft hangen. We horen een soort van klassieke black metal waarop wat modernere idee├źn zijn losgelaten. Vervolgens horen we een even sterk nummer: 'A Wolf's Angle', wederom een lang, verhalend lied waar niet veel op aan te merken valt. Het wordt wat mij betreft pas echt interessant aan het einde van dit nummer, en het begin van het daaropvolgende, 'Alaskan Ice', waar we gesproken tussenstukjes horen die gaan over seriemoordenaars, een niet uitsluitend maar wel typisch Amerikaans onderwerp, en ik denk dat NortherN met dat onderwerp dikke punten had kunnen scoren. In plaats van dat verder uit te diepen (ik weet dat er andere bands in andere genres zijn die dit doen, maar kom op, seriemoordenaars combineren met black metal geeft interessante opties) smijt de band ons nog een aantal typisch Scandinavische thema's voor de kiezen en dit wordt hier en daar kracht bij gezet door folk-achtige zangkoren. Wat mij betreft slaat dat de plank een beetje mis, maar wellicht is dat een persoonlijke afkeur.

Toch is 'Desolate Ways To Ultimate Thule' echt niet een slecht album te noemen, met regelmatig erg interessante en mooie stukken muziek, die naast de voorgenoemde zangkoren ook Urfaust-achtige uithalen bevat. Deze band laat horen dat ze veel potentie heeft maar het geheel klinkt gewoon nog niet helemaal compleet en af.