Pinski - Sound The Alarm

Pinski - Sound The Alarm

Label : Gentle Art Of Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : ‘Sound The Alarm’ is het debuutalbum van Duitse groep Pinski. Onder leiding van frontvrouw Insa Reichwein wordt er een interessante mix gespeeld van alternatieve en progressieve rock. Op de meegestuurde informatie lees ik dat Reichwein niet het wiel opnieuw wilde uitvinden maar dat ze vooral een lekkere rockplaat wilde maken. Wat verfrissend dat er gewoon wordt toegegeven dat de muziek niet vernieuwend zal zijn, zeker in het progressieve genre!

Ondersteund door gitarist Ian Alexander, basgitarist Chris Streidt, en drummer Stephan Schöpe, heeft Reichwein elf liedjes geschreven, stuk voor stuk lekkere rock nummer met af en toe wat progressieve invloeden. Opvallend is dat ik op een aantal momenten sterk moet denken aan de wat meer rock georiënteerde liedjes van Porcupine Tree en Steven Wilson. Hoewel de muziek best wel lekker klinkt haalt het niet het niveau van bijvoorbeeld Porcupine Tree, daarvoor is de songwriting nét niet goed genoeg en is het geheel iets te standaard. Er zitten geen hoogvliegers or slechte liedjes tussen, dus de kwaliteit is consistent. Wél moet ik toegeven dat de muzikanten prima werk hebben geleverd, vooral gitarist Alexander en drummer Schöpe hebben een aantal mooie momenten! Zangeres Reichwein zingt ook niet onverdienstelijk, ze heeft een fijne stem die goed bij de muziek past met af en toe een randje erin. Af en toe hoor je dat ze Duits is maar echt storend is het zeker niet. Haar akoestische gitaar partijen zijn wel hoorbaar maar voegen niet heel veel toe, af en toe is het fijn om die extra dimensie wel in de muziek te hebben. Ook de productie klink goed, wat dat betreft is er niet veel aan te merken op het album.

Al met al is ‘Sound The Alarm’ een prima rock plaat, Pinski mag trots hierop terugkijken. Het album stijgt niet naar het niveau van de grote namen in het genre maar de potentie is er wel, van mij had de band iets meer risico mogen nemen. Dit lijkt mij echt een leuke band om op een festival te zien spelen, het toegankelijke geluid van de band zal zeker velen aanspreken.