Grá - Väsen

Grá - Väsen

Label : Carnal Records | Archiveer onder black metal

Cedric : Heljarmadr kennen we uiteraard als de huidige vocalist van Dark Funeral, maar een kleine tien jaar geleden richtte hij ook de band Grá op. Bij deze band hanteert hij ook de gitaar (en in het verleden zelfs de basgitaar), een instrument dat hem duidelijk goed afgaat. ‘Väsen’ is reeds het derde album van de Zweedse band, samen met nog enkele EP’s, maar persoonlijk is het toch mijn eerste kennismaking met hun muziek. Grá laat alvast een goede indruk na met hun furieuze, doch vaak melodieuze, black metal.

Ik zou me eigenlijk eens moeten gaan verdiepen in het vorige materiaal van de band, want de muziek op ‘Väsen’ smaakt zeker naar meer. De black metal heeft uiteraard die typische Zweedse ondertoon, maar ik krijg nergens het gevoel dat ik naar een inspiratieloze herhalingsoefening van deze stijl aan het luisteren ben. Dit komt door de goede afwisseling tussen meedogenloos blazende passages, strak beukende stampriffs en grimmige melodielijnen die mooi verweven zitten in de songs. Uiteraard moet je hier geen al te makkelijke of kleffe melodiën gaan verwachten, maar toch slaagt de band er in om regelmatig het nodige gevoel in de songs te integreren. Luister maar eens naar een nummer als ‘King Of Decay‘ bijvoorbeeld als je op zoek bent naar lekker agressief klinkende herrie. De reeds verschenen single ‘Krig’ laat dan weer een andere kant van de band horen. Meer ademruimte, meer sfeer, zelfs wat vlagen Burzum hier en daar.

Productioneel heeft men de plaat een ideale sound meegegeven. Alle instrumenten en details in de muziek klinken helder door, maar nergens verliest het geheel de nodige rauwheid. Ook in de snellere passages blijft alles gewoon lekker strak klinken, gelukkig zonder dat het resultaat te gepolijst gaat klinken. Zo mag een black metal productie anno 2018 van mij zeker en vast klinken!

Dark Funeral heb ik altijd een té vlakke band gevonden, maar wat hun frontman hier met Grá laat horen kan me eigenlijk een stuk meer bekoren. Grá klinkt intelligenter dan Dark Funeral, maar verliest nergens de oergevoelens van het genre uit het oog. Een absoluut meesterwerk zal ik de plaat niet noemen, maar fans van degelijke Zweedse black metal kunnen ‘Väsen’ met een gerust hart aan hun collectie toevoegen.