Raven - Wiped Out

Raven - Wiped Out

Label : Dissonance Productions | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Sjak : Midden vorig jaar bracht Dissonance Productions de albums ‘Rock Until You Drop’ (uit 1981), ‘All For One’ (uit 1983) en ‘Live At The Inferno’ (uit 1984) opnieuw op de markt met het nodige bonus-materiaal en ik was eigenlijk enigszins verbaasd waarom het uit 1982 afkomstige tweede album ‘Wiped Out’ niet dezelfde behandeling had ondergaan. De exacte reden waarop ‘Wiped Out’ toen “vergeten” was is me nog steeds niet helemaal duidelijk, maar een klein jaar later wordt deze plaat dan nu alsnog heruitgebracht, met een drietal nummers van de ‘Crash, Bang, Wallop’-EP als bonus-materiaal.

Na de release van het zeer succesvolle debuut-album ‘Rock Until You Drop’ moest er snel een opvolger komen om het momentum rondom dit trio in stand te houden en dus stond er behoorlijk wat druk op de band om nieuw song materiaal te schrijven. Ondanks het feit dat men erg weinig tijd kreeg voor het creatieve proces, bleek ook ‘Wiped Out’ een erg sterk album te zijn waarop men de energie van het eerste album wist te verpakken in de aantal erg sterke nummers. Met name ‘Faster Than The Speed Of Light’, ‘Fire Power’, het prima opgebouwde ‘To The Limit To The Top’ en ‘Hold Back The Fire’ zijn erg sterk, waardoor ook ‘Wiped Out’ als een erg geslaagde Raven-release gezien kan worden.

Toegegeven, het consistente niveau van het debuut werd zeker niet doorgetrokken op ‘Wiped Out’, want met ‘Star War’, ‘Bring The Hammer Down’ en ‘Battle Zone’ waren er ook wat middelmatige tracks op de plaat gezet, maar over het algemeen kan ook het tweede album van Raven net als het debuut als een prima metal plaat gecategoriseerd worden. De erg sterke EP ‘Crash, Bang, Wallop’ die als bonus is toegevoegd, maakt deze heruitgave alleen maar interessanter, alhoewel ik me eigenlijk niet kan voorstellen dat er mensen zijn die deze beide schijfjes al niet in hun bezit hebben. Mocht dat toch het geval zijn, dan zou ik je aanraden op deze hernieuwde versie aan te schaffen want ook ‘Wiped Out’ is mijns inziens een echte klassieker uit de New Wave Of British Heavy Metal stroming.