Venom - The Singles

Venom - The Singles

Label : Dissonance Productions | Archiveer onder speed / thrash metal

Sjak : Een paar maanden geleden bracht Dissonance Productions de complete “Assault”-EP reeks uit en die wordt dan nu gevolgd door deze ‘The Singles’ CD, waarop de eerste zes singles van dit uit Newcastle afkomstige trio te vinden zijn. In de begin jaren tachtig wist Venom natuurlijk behoorlijk wat aandacht naar zich toe te trekken door hun erg rauwe en ook wel rommelig gespeelde heavy metal, die muzikaal wellicht niet super spectaculair was, maar die wel zorgde voor een bepaalde vorm van vernieuwing binnen de scene.

Het is dan ook te prijzen dat Dissonance Records deze inmiddels toch redelijk lastig te verkrijgen singles nu op één release heeft geplaatst waardoor je een goed overzicht krijgt van waar de band in die jaren voor stond. De debuut-single ‘In League With Satan/Live Like An Angel’ klinkt nog erg ongepolijst en rauw, maar gedurende het verloop van de jaren kun je toch merken dat er meer structuur binnen het song materiaal gebracht werd, zonder echter ook maar een moment aan hardheid in te boeten. Dat levert in de vorm van ‘Die Hard’, ‘Acid Queen’, ‘Warhead’, ‘Lady Lust’ en ‘Manitou’ een aantal erg acceptabele nummers op, maar tevens wordt bevestigd dat Venom het in die tijd niet moest hebben van hun muzikaliteit, maar meer van hun imago. Dat neemt echter niet weg dat men daardoor tot een absolute cult-band is uitgegroeid en dat verdient zeker respect. De tien nummers die er op deze ‘The Singles’ release te vinden zijn, zijn vanwege hun impact in de begin jaren tachtig toch wel belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de metal scene in het algemeen en vandaar kan ik dit initiatief van Dissonance Productions alleen maar ondersteunen.

Tracklist:
1. In League With Satan
2. Live Like An Angel